TÉCNICO EM FORMAÇÃO DE TUTORES EAD NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO PROFISSIONALIZANTE

Authors

Keywords:

Distance Education, Integrated Vocational Secondary Education, Training of Tutors

Abstract

Today, distance education and virtual learning environments present a promising future for educating remote communities and promoting the inclusion of traditionally less favored groups such as those belonging to rural areas, indigenous groups, people with disabilities, among others. Given the emergence of distance education in the educational context, this paper presents the training course for tutors as a proposal for the catalog of technical courses in basic education of integrated vocational secondary education. Thus, we analyze how the high school audience, represented by Generation Z, presents the ideal profile of education and teaching professional whom today is forged from digital networks.

References

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB – Lei No 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

TULGAN, Bruce. Meet Generation Z: The second generation within the giant "Millennial" cohort. Rainmaker Thinking Inc, 2013.

RECH, Isabella Maria; VIÊRA, Marivone Menuncin; ANSCHAU, Cleusa Teresinha. Geração z, os nativos digitais: como as empresas estão se preparando para reter esses profissionais. Revista tecnológica, v. 6, n. 1, p. 152-166, 2017.

NETTO, Carla. Graduações a distância e o desafio da qualidade [recurso eletrônico] / Carla Netto, Lucia M. M. Giraffa, Elaine T. Faria. – Dados eletrônicos. – Porto Alegre : EDIPUCRS, 2010.

BERNAL, Edith González (2008). Formação do tutor para a educação a distância: fundamentos epistemológicos. EccoS Revista Científica, 10 (1), 55-88. ISSN: 1517-1949. Disponível em: <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71510104>. Acesso em: 05 de abr. 2021.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Curso de Formação de Tutores. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/redediversidade/pdfs/tutores.pdf>. Acesso em: 04 de abr. 2021.

ASSÍNCRONO. In: MICHAELIS – Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Disponível em: <https://michaelis.uol.com.br/>. Acesso em: 08 de abr. 2021.

MORAN, José Manuel, O que é educação a distância, 2002. Escola de Comunicação e Artes da USP (Universidade de São Paulo). Disponível em: <http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/dist.pdf>. Acesso em: 04 de abr. 2021.

SÍNCRONO. In: MICHAELIS – Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Disponível em: <https://michaelis.uol.com.br/>. Acesso em: 08 de abr. 2021.

LEMGRUBER, Márcio Silveira. Educação a Distância: para além dos caixas eletrônicos. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/conferencia/documentos/marcio_lemgruber.pdf>. Acesso em: 08 de abr. 2021.

Published

2021-09-04

How to Cite

Fernandes, A. (2021). TÉCNICO EM FORMAÇÃO DE TUTORES EAD NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO PROFISSIONALIZANTE. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 8(2), 829–833. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/5158

Issue

Section

Artigos Originais Tecnologias e Multidisciplinar