VIRTUAL MEDIATION IN THE COVID-19 PANDEMIC: THE USE OF SIMULATIONS FOR TEACHING CHEMISTRY

Authors

  • Victor da Silva Lima Instituto Federal de Rondônia
  • Wilhan Donizete Gonçalves Nunes Instituto Federal de Rondônia

Keywords:

Virtual Mediation, Teaching-Learning, Computer simulations, Chemistry

Abstract

The Brazilian educational sphere, as well as other social spheres, was immensely damaged with the advent of the COVID-19 pandemic, requiring an emerging process of adaptation of classroom teaching to the remote one, in order to ensure one of the fundamental rights to all, quality education. Thus, this work, which is characterized as an experience report, was developed from the participation in the virtual mediation program of the Federal Institute of Rondônia (IFRO), a project in effect between the months of September and January 2020. It is about actions in which simulations of the PhET Colorado platform were used in the subject of Chemistry, with the students of the 1st year of the technical course in Chemistry of the IFRO Ji-Paraná campus, with the central objective of assisting in the teaching-learning process, using the mediation approach by virtual means and a tool that has great methodological potential, in this case, computer simulations. In view of the observations made and the results obtained, the importance of this didactic strategy is evident, considering that, by means of this project, the students could be the protagonists of their own learning, and this approach was efficiently evaluated by them, even in the face of this atypical situation. In addition, the approach of the graduate of the course of Chemistry to the students of technical high school represented a great contribution to academic, professional and personal development.

Author Biographies

Victor da Silva Lima, Instituto Federal de Rondônia

Mestrando em Química pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS) na área de Química de produtos naturais. Graduação em Química (licenciatura) pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia (2021). Ex bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) e Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Cientifica (PIBIC), tendo desenvolvido projetos de pesquisa área de Química de produtos naturais; e extensão nas áreas de ensino de Química, Química ambiental, mediação virtual, e experimentação no ensino de Química.

Wilhan Donizete Gonçalves Nunes, Instituto Federal de Rondônia

Graduado em Química Licenciatura (2012) pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT, Campus Universitário do Araguaia), Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Química da Universidade Federal de Goiás (UFG), área de concentração: Química Analítica / Análise Térmica (2015). Doutor pelo programa de Pós-Graduação em Química do Instituto de Química, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Campus de Araraquara (2018). Possui experiência em Química Analítica, com foco em técnicas termoanalíticas. Trabalha com síntese e caracterização térmica de compostos de coordenação de metais lantanídeos com ligantes orgânicos. Foi professor EBTT no Instituto Federal de Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO), campus Ji-Paraná, atuando no cursos Técnico em Química Integrado ao Ensino Médio e Licenciatura em Química. Atualmente é professor EBTT no Instituto Federal de Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP).

References

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Published

2022-12-31

How to Cite

da Silva Lima, V., & Donizete Gonçalves Nunes, W. . (2022). VIRTUAL MEDIATION IN THE COVID-19 PANDEMIC: THE USE OF SIMULATIONS FOR TEACHING CHEMISTRY. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 9(1), 285–293. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4750

Issue

Section

Artigos Originais Tecnologias e Multidisciplinar