A APLICAÇÃO DE METODOLOGIAS ATIVAS NA PRÁTICA DOCENTE NOS CURSOS DE ADMINISTRAÇÃO E CIÊNCIAS CONTÁBEIS DE UMA INSTITUIÇÃO DE ENSINO SUPERIOR NO NORTE DO PIAUÍ

Authors

  • Aline Kárem Santos Carvalho Pós-graduada em Docência do Ensino Superior e em Comunicação Empresarial e Marketing Digital na Cristo Faculdade do Piauí-Piripiri.
  • Anne Heracléia de Brito e Silva Doutoranda em Ensino pela A Universidade do Vale do Taquari-Rio Grande do Sul. Docente da Cristo Faculdade do Piauí – CHRISFAPI, PIRIPIRI.
  • Laíse do Nascimento Silva laise Estudante do curso superior Bacharelado em Administração pelo Instituto Federal do Piauí, Campus Piripiri
  • Ronielle Medeiros Rocha Mestrando em Administração e Controladoria Universidade Federal do Ceará- UFC.

Keywords:

Active Methodology. Teaching Practice. TDIC. TIC.

Abstract

Introduction- Active learning methodologies are instruments marked by the transition from traditional teaching to a practice based on the efficiency of the teaching and learning process. In management and business courses, several techniques of active methodologies aim to work on issues of reality, solving day-to-day problems of organizations. Objective –discuss about the use of pedagogical practices based on active methodological techniques by professors in the administration and accounting courses at an HEI in Northern Piauí.  Methodology - It was an applied, qualitative and descriptive research, classified according to technical objectives as documentary research carried out through the supply of data by the coordinators of the Administration and Accounting Sciences courses of the researched HEI. Results- Through the analysis of the data it was identified that in the face of a total of 12 groups of activities, the techniques most approached in teaching practice are: case study, debate and game-based learning. There was a considerable increase in TDIC’s in the Covid-19 pandemic period, as well as a low use of TDIC’s in the 2019.1 and 2019.2 semesters. Conclusion - Faced with a scenario where new techniques of active learning methods are constantly emerging and taking into account the evolution of Education 5.0, it is emphasized the need for teachers to keep up with this rhythm using a deepening of the ideas they already have about the application of Digital Technologies of Education. Information and Communication as tools of active methodologies.

Keywords: Active Methodology. Teaching Practice. TDIC. TIC.

Author Biographies

Aline Kárem Santos Carvalho, Pós-graduada em Docência do Ensino Superior e em Comunicação Empresarial e Marketing Digital na Cristo Faculdade do Piauí-Piripiri.

Pós-graduada em Docência do Ensino Superior e em Comunicação Empresarial e Marketing Digital na Cristo Faculdade do Piauí.

Anne Heracléia de Brito e Silva, Doutoranda em Ensino pela A Universidade do Vale do Taquari-Rio Grande do Sul. Docente da Cristo Faculdade do Piauí – CHRISFAPI, PIRIPIRI.

Doutoranda em Ensino pela A Universidade do Vale do Taquari-Rio Grande do Sul. Autora e organizadora de livros nas áreas- saúde, educação e social. Mestre em Gestão Pública pela FEAD; Pós- graduada em Psicologia da Educação ( UFPI), em Psicopedagogia Clinica e Institucional pela CHRISFAPI, em Docência do Ensino Superior ( CHRISFAPI); Bacharela em Psicologia ( FACIME/UESPI); Licenciada em Ciências Biológicas ( UESPI-campus PIRIPIRI). Atualmente trabalha no Educandário Cristo como Psicóloga Escolar desde 2006 e Docente ( cursos de graduações e pós-graduação) na CHRISFAPI desde 2007. Experiências nas áreas educacional, clínica e comunitária. É acadêmica do curso de Bacharelado em Direito pela CHRISFAPI e Doutoranda em Ensino pela UNIVATES.

Laíse do Nascimento Silva laise, Estudante do curso superior Bacharelado em Administração pelo Instituto Federal do Piauí, Campus Piripiri

Estudante do curso superior Bacharelado em Administração pelo Instituto Federal do Piauí, Campus Piripiri.

Ronielle Medeiros Rocha, Mestrando em Administração e Controladoria Universidade Federal do Ceará- UFC.

Mestrando em Administração e Controladoria Universidade Federal do Ceará- UFC. Docente na Cristo Faculdade do Piauí- CHRISFAPI, PIRIPIRI.

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Published

2021-06-29

How to Cite

Aline Kárem Santos Carvalho, Anne Heracléia de Brito e Silva, laise, L. do N. S., & Ronielle Medeiros Rocha. (2021). A APLICAÇÃO DE METODOLOGIAS ATIVAS NA PRÁTICA DOCENTE NOS CURSOS DE ADMINISTRAÇÃO E CIÊNCIAS CONTÁBEIS DE UMA INSTITUIÇÃO DE ENSINO SUPERIOR NO NORTE DO PIAUÍ. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 8(1), 331–351. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4743

Issue

Section

Ciências Humanas