TECHNOLOGICAL KNOWLEDGE OF MATHEMATICS TEACHERS FROM THE HUMAITÁ / AM TEACHING NETWORK
Keywords:
Perfil tecnológico, GeogebraAbstract
Teachers have been more concerned with the quantity of content than with the quality of the lessons. Thus, the objective is to analyze the knowledge and profile of mathematics teachers in relation to the use of technological tools. A pre-test was applied in order to analyze the profile of technological knowledge of mathematics teachers, shortly thereafter, an expository theoretical class was presented using some multimedia resources (notebook and datashow) showing some technological tools. After completion, the post-test was applied to verify the technological tools that teachers know and use the most. The data were analyzed through content analysis and a questionnaire applied to teachers.
References
[2] LOPES, M.M. Sequência Didática para o Ensino de Trigonometria Usando o Software Geogebra. Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 46, p. 631-644, ago. 2013.
[3] AGUIAR, J.; HERMOSILLA, L. A importância da Informática na Educação. Revista científica Eletrônica de Psicologia, v. 3, n. 5, p. 1-6, 2006. Disponível em: http://www.faef.revista.inf.br/imagens_arquivos/arquivos_destaque/V3IHqXUz9bcp9KX_2013-5-27-16-31-26.pdf. Acesso em: 05 set. 2020.
[4] OLIVEIRA, A. J. S de. O ensino e a aprendizagem de função exponencial em um ambiente de modelagem matemática. 2013. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Matemática) – Universidade Federal Rural do Semi-árido, Mossoró, 2013. Disponível em: https://sca.profmat-sbm.org.br/sca_v2/get_tcc3.php?id=32073. Acesso em: 30 jan. 2021.
[5] SCHUHMACHER, V.R.N.; FILHO, J.P.A.; SCHUHMACHER, E. As Barreiras da Prática Docente no Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação. Ciência e Educação, Bauru, v. 23, n. 3, p. 563-576, 2017.
[6] VALENTE, J. A (org.). O computador na sociedade do conhecimento. Campinas, SP: Unicamp/Nied, 1999. Disponível em: http://usuarios.upf.br/~teixeira/livros/computador-sociedade-conhecimento.pdf. Acesso em: 08 set. 2020.
[7] Bardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
[8] SILVA, I de. C. S. da.; PRATES, T da. S.; RIBEIRO, L. F. S. As novas tecnologias e aprendizagem: desafios enfrentados pelo professor na sala de aula. Revista em debates (UFSC), v. 16, p. 107-123, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emdebate/article/view/1980-3532.2016n15p107/33788. Acesso em: 30 jan. 2021.
[9] TONELLI, E.; SOUSA, M. A. S.; CORADINI, A.B. Inclusão digital: acervo e desafios do uso tic’s no espaço educacional público. Revista pesquisa interdisciplinar, Cajazeiras, v. 1, set/dez. 2016. Disponível em: http://revistas.ufcg.edu.br/cfp/index.php/pesquisainterdisciplinar/article/view/94/73. Acesso em: 28 jan. 2021.
[10] MORAN, J. M. Como utilizar a internet na educação. Ciência da informação, Brasília, v. 26, n. 2, mai/ago. 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19651997000200006. Acesso em: 30 jan. 2021.
[11] ALMEIDA, M. E. B de. Gestão de tecnologias, mídias e recursos na escola: o compartilhar de significados. Em aberto, Brasília, v. 22, n. 79, p. 75-89, jan. 2009. Disponível em: http://rbepold.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2306. Acesso em: 29 jan. 2021.