JOGOS DE LINGUAGEM NO ENSINO DE LÓGICA
Keywords:
Mathematical logic. Wittgenstein. Language GamesAbstract
This article briefly presents a history of formal logic and its evolution to mathematical or symbolic logic. It discusses the philosophical schools of mathematics relating them to mathematical logic, seeking to incorporate the ideas of Ludwig Wittgenstein, both in the first phase and in the second phase of his philosophy, in particular, the language games thought, in this text, as a logic teaching methodology. Reinforces the teaching of mathematical logic in the mathematics undergraduate course, under the justification that mathematical logic should be taught in order to provide argumentation tools for the future teacher, through language games, in order to build meanings and concepts inherent to their way of life.
References
ALMOULOUD, Saddo Ag; SILVA, Maria José Ferreira da; FUSCO, Cristiana Abud da Silva. Provar e demonstrar: um espinho nos processos de ensino e aprendizagem da matemática. In: Revista Paranaense de Educação Matemática. Campo Mourão - PR, v.1, n.1, jul-dez. 2012. pp. 22-41.
ALVES, Vitorino de sousa. A Filosofia da Matemática em Wittgenstein. Revista Portuguesa de Filosofia, vol. 45, n. 2, 1989, pp. 161–188. Disponível em: . Acesso em: 25 mar. 2017.
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Filosofia da Educação Matemática. 4 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
COSTA, Newton C. A. Introdução aos fundamentos da matemática. 3 ed. São Paulo: Editora Hucitec, 1992.
COSTA, Newton C. A. da. Lógica Indutiva e Probabilidade. 3 ed. São Paulo: Hucitec, 2008.
GLOCK, Hans-Johann. Dicionário Wittgenstein. Tradução: Helena Martins. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.
GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornélia. Uma concepção pragmática do ensino e aprendizagem. Revista Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 33, n. 3, p. 459-470. set./dez. 2007.
HAACK, Susan. Filosofia das lógicas. Tradução: Cezar Augusto Mortari, Luiz Henrique de Araújo Dutra. São Paulo: Editora Unesp, 2002.
MACHADO, Nilson José. CUNHA, Maria Ortegosa da. Lógica e linguagem cotidiana – verdade, coerência, comunicação, argumentação. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 12-14.
MORTARI, Cezar A. Introdução à lógica. 2 ed. São Paulo: Editora Unesp, 2016.
SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu da et al. Reflexões acerca da contextualização dos conteúdos no ensino de matemática. Currículo sem Fronteiras. v. 14, n. 1, p. 151-172, jan./abr. 2014.
SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu da. Matemática, discurso e linguagens: contribuições para a educação matemática (Coleção contextos da ciência). São Paulo: Editora Livraria da Fisica, 2015.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – SBEM. Subsídios para a Discussão de Propostas para os Cursos de licenciatura em Matemática: Uma contribuição da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. São Paulo, 2003, 43f. Disponível em: <https://www.academia.edu/4256113/SUBSC3%8DDIOS_PARA_A_DISCUSSC3%83O_De_Propostas_Para_Os_Cursos_De_Licenciatura>. Acesso em: 23 ago. 2016.
WITTGENSTEIN, LUDWIG. Investigações Filosóficas. Tradução: José Carlos Bruni. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1999.
WITTGENSTEIN, LUDWIG. Tractatus Lógico-Philosophicus. Tradução: José Arthur Giannotti. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1968.