JOGOS DE LINGUAGEM NO ENSINO DE LÓGICA

Authors

  • Marisa Rosâni Abreu da Silveira Universidade Federal do Pará
  • Everton Soares Cangussu Instituto federal de educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - Campus Imperatriz. Doutorando em Educação em Ciências e Matemática - REAMEC.
  • Daniel Santos de Carvalho Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão

Keywords:

Mathematical logic. Wittgenstein. Language Games

Abstract

This article briefly presents a history of formal logic and its evolution to mathematical or symbolic logic. It discusses the philosophical schools of mathematics relating them to mathematical logic, seeking to incorporate the ideas of Ludwig Wittgenstein, both in the first phase and in the second phase of his philosophy, in particular, the language games thought, in this text, as a logic teaching methodology. Reinforces the teaching of mathematical logic in the mathematics undergraduate course, under the justification that mathematical logic should be taught in order to provide argumentation tools for the future teacher, through language games, in order to build meanings and concepts inherent to their way of life.

Author Biographies

Marisa Rosâni Abreu da Silveira, Universidade Federal do Pará

Graduated (1985) and Specialized in Mathematics (1988), Specialized in Philosophy of Knowledge and Language (1995) by the University of Vale do Rio dos Sinos, Master in Education (2000) and Doctorate in Education (2005) by the Federal University of Rio Grande do Sul with Doctoral Internship at the University of Paris 7 and Postdoctoral Internship at the Institut d? Histoire et de Philosophie des Sciences et des Techniques at Université Paris 1 (Sorbonne). She is currently an associate professor in the Graduate Program in Science and Mathematics Education and a professor in the Integrated Degree Course in Science, Mathematics and Language Education at the Federal University of Pará, working mainly on the following themes: teaching and learning of Mathematics, speech pedagogical, construction of the mathematical concept, mathematics and languages, translation of mathematical texts. Leader of the Group for Studies and Research in Mathematical Language

Everton Soares Cangussu, Instituto federal de educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - Campus Imperatriz. Doutorando em Educação em Ciências e Matemática - REAMEC.

Professor EBTT do IFMA - Campus Imperatriz. Licenciado em Matemática pela UEPA, especialista em Matemática e Estatística pela UFLA, Mestre em Matemática pela UFMA /PROFMAT. Doutorando em Educação em Ciências e  Matemática - REAMEC.

Daniel Santos de Carvalho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão

Possui graduação em Licenciatura Plena em Ciências com Habilitação Matemática pela Universidade Estadual do Maranhão (2002). É especialista em Metodologia do Ensino e da Pesquisa em Matemática e Física pela Faculdade Integrada de Amparo.(2003). Possui graduação em Direito pela Universidade Federal do Maranhão. (2011). Possui Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT - UFT. (Palmas - 2013). Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGECEM, da Rede Amazônica de Educação em Ciências - REAMEC, vinculado ao Pólo Acadêmico da Universidade Federal do Pará - UFPA. Atualmente é professor de matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - Campus Imperatriz e Coordena a OBMEP na região MARANHÃO_02 desde 2014.

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Published

2021-06-29

How to Cite

Abreu da Silveira, M. R., Cangussu, E. S., & Santos de Carvalho, D. (2021). JOGOS DE LINGUAGEM NO ENSINO DE LÓGICA. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 8(1), 855–864. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4686

Issue

Section

Artigos de Revisão