USE OF FREE SOFTWARE AS A SUBSIDY FOR THE DIGITAL INCLUSION OF STUDENTS OF THE YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA).

Authors

  • Francisco Ivam Castro do Nascimento Universidade Cruzeiro do Sul
  • Derlangela Lira da Silva Instituto São José

Keywords:

Digital Inclusion; EJA; Technology.

Abstract

This article aimed to verify the situation of students in the youth and adult education modality - EJA of the Youth and Adult Education Center located in Rio Branco Acre, regarding the use of two editors of the Linux system: Open write and Impress. The method of content analysis and field research was used with the application of questionnaires. The results demonstrate that there is a great deficiency on the part of the students in relation to the use of technologies and a need for educational policies aimed at the adult public in order to integrate them with the new technologies used in the educational field.

Author Biographies

Francisco Ivam Castro do Nascimento, Universidade Cruzeiro do Sul

Bacharel em Geografia, Especialista em Geoprocessamento aplicado a análise ambiental e mestre em Desenvolvimento Regional. Foi professor substituto no curso de Geografia da Universidade Federal do Acre. 

Derlangela Lira da Silva, Instituto São José

Licenciada em Geografia, Especialista em Tecnologia da Informação e Comunicação e professora do ensino básica no Instituto São José. 

References

[1] SANTOS, Edméa; COLACIQUE, Raquel; CARVALHO, Felipe da Silva Ponte de. A autoria visual na internet: o que dizem os memes? Quaestio, Sorocaba, v. 18, n. 1, p. 135-157, maio 2016. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/quaestio/article/view/2570/2168. Acesso em: 14 dez. 2020.

[2] FERREIRA, Helenice Mirabelli Cassino; COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro. Juventudes, educação e cidade: a mediação dos dispositivos móveis de comunicação nos processos de aprender-ensinar. Textura, Canoas, v. 20, n. 44, p. 108-129, set/dez. 2018. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/4529/3211. Acesso em: 6 dez. 2020.

[3] SILVA, Renata Borges Leal da; JUNIOR, Dilton Ribeiro Couto. Inclusão Digital na Educação de Jovens e Adultos (EJA): pensando a formação de pessoas da terceira idade. Revista Docência e Cibercultura, v. 4, n. 1, p. 24-40, 2020.

[4] BONILLA, Maria Helena; PRETTO, Nelson., orgs. Inclusão digital: polêmica contemporânea [online]. Salvador: EDUFBA, 2011, pp. 23-48. ISBN 978-85-232-1206-3. Disponível em: SciELO Books http://books.scielo.org Acesso em 10 jan. 2021.

[5] CARVALHO, JOF.; NETO, CS. O programa de inclusão digital do governo brasileiro: Análise sob a perspectiva da interseção entre ciência da informação e interação humano computador. In: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v.5, n. 2, p. 25-52, jan. /Jun. 2008– ISSN: 1678-765X.

[6] NASCIMENTO, Francisco Ivam Castro do. SILVA, Derlangela Lira da. Tecnologias Educacionais no Ensino Básico: Exemplos de aplicações na área de Geografia. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 05, Ed. 11, Vol. 01, pp. 93-108. Novembro de 2020. ISSN: 2448-0959, Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/geografia/area-de-geografia Acesso em: 19 jan. 2020.

[7] SILVA, Helena et al. Inclusão digital e educação para a competência informacional: uma questão de ética e cidadania e cidadania. Ci. Inf, v. 34, n. 1, p. 28-36, 2005. Acesso em: 19 de julho de 2019.

[8] SANTOS, Gilberto Lacerda. A internet na escola fundamental: sondagem de modos de uso por professores. Educação e Pesquisa, v. 29, n. 2, p. 303-312, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v29n2/a08v29n2.pdf Acesso em: 17 jan. 2021.

[9] BONILLA, Maria Helena; PRETTO, Nelson. Movimentos colaborativos, tecnologias digitais e educação. Em Aberto, v. 28, n. 94, 2015.

[10] FARIA, Andreliza et al. A educação e as novas tecnologias para o ensino EAD: dificuldades de aprendizagem em alunos da EJA. 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/182237 Acesso em: 22 jan. 2021.

Published

2021-09-04

How to Cite

Francisco Ivam Castro do Nascimento, & Derlangela Lira da Silva. (2021). USE OF FREE SOFTWARE AS A SUBSIDY FOR THE DIGITAL INCLUSION OF STUDENTS OF THE YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA) . South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 8(2), 818–828. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4640

Issue

Section

Artigos Originais Tecnologias e Multidisciplinar