A FORMAÇÃO E DESENVOLVIMENTO DO PROFESSOR DE ENSINO SUPERIOR: UM ESTUDO SOBRE SUAS DIFICULDADES EM SE ADAPTAR ÀS NOVAS TECNOLOGIAS E ÀS NECESSIDADES NESSE PROCESSO EM MEIO À PANDEMIA

Authors

  • Janyelton de Souza Moraes Chistus Faculdade do Piauí - Chrisfapi
  • Anne Heracléia Brito e Silva CHRISFAPI

Keywords:

Keywords: Teacher training. Pandemic. Technologies

Abstract

Introduction - After the interruption of education throughout the country and the epidemic scenario is still of great risk, it was necessary to adapt to the new reality, looking for alternatives that would reduce the impacts caused by the paralysis. One of the alternatives for back to school was the introduction of remote classes using digital technologies. Objective - This research aimed to analyze the deficiencies of the teaching profile, in its construction as a professional, in the use of new technologies amid the needs caused during the pandemic. Methodology - The methodology of the present work is an exploratory bibliographic research, with a qualitative approach. A selected collection of scientific articles was used as a research source, extracted from the Google Scholar platform, where relevant publications were designated that contributed to the line of inquiry and understanding of the proposed work. The research included scientific articles that cover the topic under study, encompassing the recent pandemic, so the publications correspond to the year 2020. Results - The paralysis of education showed how fragile this space is, demonstrating a great lack in the teaching- learning. This temporary and emergency solution is a pedagogical tool whose main tool is the internet. The issue of teacher training is a point to be rethought in the future, since before the pandemic there was not such a great direction for the use of technologies. Listening to teachers is more than necessary to conduct training, digital tools require experience in their use and adapt them. Conclusion - Many factors can influence the success of the application of remote education, firstly, the HEIs, in addition to guaranteeing training on digital resources, must provide good working conditions, some authors indicate wage issues and the large workload as interference issues in this process that also lead to a failed formation and without any type of attractiveness for the profession.

 

Keywords: Teacher training. Pandemic. Technologies.

References

[1] SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Caxambu, v. 14, n. 40, p. 143-155, 20 out. 2008. Quadrimestral.

[2] GATTI, BernardeteA.. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc. [Online], Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=s0101-73302010000400016&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 10 set. 2020.

[3] CASASCO, E. F. C.; SILVA, J. R. S. Necessidades de formação de professores: contribuindo para a formação continuada. In: III Congresso Nacional de Formação de Professores (CNFP) e XIII Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores (CEPFE), 2016, Águas de Lindóia. III Congresso Nacional de Formação de Professores (CNFP) e XIII Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores (CEPFE), 2016. v. 3. p. 5253-5263

[4] ARAÚJO, Flávia Monteiro de Barros; GUAIANO, Isabela Priscila Araújo Rocha. Formação do docente: caminhos, perspectivas e a necessidade de formação continuada. Educação Pública, Niterói, 03 out. 2017. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/17/19/formao-do-docente-caminhos-perspectivas-e-a-necessidade-de-formao-continuada. Acesso em: 10 set. 2020.

[5] Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra

[6] MOREIRA, J. António; DIAS-TRINDADE, Sara; FERREIRA, António Gomes. Pedagogia(s) 2.0 em rede no Ensino Superior. In: MOREIRA, J. António; DIAS-TRINDADE, Sara; FERREIRA, António Gomes (org.). Pedagogias Digitais no Ensino Superior. Coimbra: Cinep/ipc, 2020. Cap. 1. p. 9-23.

[7] ESPÍNDOLA, Marina Bazzo de; RAMOS, Vinicius; RESES, Gabriela. Formação docente para o ensino superior mediado por Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação: uma proposta baseada no modelo do Conhecimento Pedagógico Tecnológico do Conteúdo. Sociedade de Pesquisa e Desenvolvimento, Santa Catarina, v. 9, n. 7, p. 1-41, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Marina_Espindola/publication/342592382_Formacao_docente_para_o_ensino_superior_mediado_por_Tecnologias_Digitais_de_Informacao_e_Comunicacao_uma_proposta_baseada_no_modelo_do_Conhecimento_Pedagogico_Tecnologico_do_Conteudo/links/5efe2fe9a6fdcc4ca4459253/Formacao-docente-para-o-ensino-superior-mediado-por-Tecnologias-Digitais-de-Informacao-e-Comunicacao-uma-proposta-baseada-no-modelo-do-Conhecimento-Pedagogico-Tecnologico-do-Conteudo.pdf. Acesso em: 10 set. 2020.

[8] NHANTUMBO, Telma Luís. Capacidade de resposta das instituições educacionais no processo de ensino-aprendizagem face à pandemia de covid-19: impasses e desafios. Revista Educamazônia -Educação Sociedade e Meio Ambiente, Humaitá, Maputo, v. 25, n. 2, p. 556-571, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/educamazonia/article/view/7851. Acesso em: 10 set. 2020

[9] GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

[10] REGUEIRO, Eloisa Maria Gatti et al. Ensino mediado por tecnologias no curso de Fisioterapia do Centro Universitário Barão de Mauá durante o período de pandemia da COVID-19. Revista Interdisciplinar de Saúde e Educação, Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, p. 107-119, 2020. Disponível em: https://periodicos.baraodemaua.br/index.php/cse/article/view/36. Acesso em: 10 set. 2020.

[11] MESQUITA, Silvana Soares de Araujo. Formação de professores e os atuais dilemas da profissão docente: entre a desigualdade social e a reinvenção da profissão. Revista Educação Online, Rio de Janeiro, n. 34, p. 1-17, 2020. Disponível em: http://educacaoonline.edu.puc-rio.br/index.php/eduonline/article/view/804. Acesso em: 10 set. 2020.

[12] BRASIL. Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior. Portaria nº 343 de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 de março de 2020.

[13] BRASIL. Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 de junho de 2020.

[15] BERTOL, G. J. Formação continuada de professores em novas tecnologias para EaD . Journal of Social Sciences, Humanities and Research in Education, v. 3, n. 1, p. 82-89, 30 jun. 2020.

[16] BARBOSA, Andre Machado; VIEGAS, Marco Antônio Serra; BATISTA, Regina Lucia Napolitano Felício Felix. Aulas presenciais em tempos de pandemia: relatos de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. REVISTA AUGUSTUS, v. 25, p. 255-280, 2020.

[17] SGOTI, Rogério Ferreira; MILL, Daniel. Sobre educação híbrida e metodologias ativas: alguns apontamentos acerca do processo de ensino-aprendizagem na cultura digital. In: MOREIRA, J. António; DIAS-TRINDADE, Sara; FERREIRA, António Gomes (org.). Pedagogias Digitais no Ensino Superior. Coimbra: Cinep/ipc, 2020. Cap. 3. p. 25-49.

[18] CARDOSO, Ariston de Lima; SANTO, Eniel do Espírito. Literacia digital: um mosaico deexperiências no contexto da formaçãodocente. In: MOREIRA, J. António; DIAS-TRINDADE, Sara; FERREIRA, António Gomes (org.). Pedagogias Digitais no Ensino Superior. Coimbra: Cinep/ipc, 2020. Cap. 5. p. 83-104.

Published

2021-06-29

How to Cite

de Souza Moraes, J., & Brito e Silva, A. H. (2021). A FORMAÇÃO E DESENVOLVIMENTO DO PROFESSOR DE ENSINO SUPERIOR: UM ESTUDO SOBRE SUAS DIFICULDADES EM SE ADAPTAR ÀS NOVAS TECNOLOGIAS E ÀS NECESSIDADES NESSE PROCESSO EM MEIO À PANDEMIA. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 8(1), 814–829. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4627

Issue

Section

Artigos de Revisão