A EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS EM UM CENÁRIO DE PANDEMIA: REFLEXÕES DOCENTES
Keywords:
EJA, Cenário de Pandemia, Educação remotaAbstract
Youth and Adult Education (EJA) has historically been neglected by public policies at the Brazilian level. It constitutes a modality of basic education, which is based on providing a space of dignification for those who were excluded from school life and who seek access to education and citizenship. Considering that reflecting on teaching experiences is a way of resisting to exist, the present work aims to discuss about challenges, possibilities and perspectives of EJA, from dialogues with literature and from a remote teaching experience in the scope of Chemistry Teaching. Our discussions start from a pandemic scenario and have as theoretical support a perspective of critical-transformative education, based on Freirean assumptions. We note that, in addition to the different cultural, age and social realities that exist in the context of EJA, there are a number of new challenges that are posed by the crisis arising from the Covid-19 pandemic.
References
SILVA FILHO, J. G. da.; MONTALVÃO NETO, A. L. & ROCHA, G. G. S. da. A produção acadêmica sobre o ensino remoto emergencial (ERE) em meio a pandemia da Covid-19: perspectivas e tendências. In: Escritos de educação [recurso eletrônico]: perspectivas e tendências. 2020. Organizadores: Jenerton Arlan Schütz et al. Cruz Alta: Ilustração.
HODGES, C.; MOORE, S.; LOCKEE, B.; TRUST, T. & BOND, A. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remoteteaching-and-online-learning. Acesso em: 28 set. 2020.
SHIMAZAKI, E. M.; MENEGASSI, R. J. & FELLINI, D. G. N. Ensino remoto para alunos surdos em tempos de pandemia. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p.1-17, 2020.
MONTALVÃO NETO, A. L.; ROCHA, G. G. S. DA.; SILVA FILHO, J. G. DA. & SILVA, F. V. DA. Enem para quem? O ensino remoto e o Plano de Estudos Tutorado (PET) do Estado de Minas Gerais. In: Um olhar sobre a educação contemporânea [recurso eletrônico]: abrindo horizontes, construindo caminhos. 2020. Organizadores: Jenerton Arlan Schütz et al. Cruz Alta: Ilustração.
PALUDO, C.; SANTOS, M. G. C. DOS S. & TADDEI, P. E. D. Atualidade brasileira: a democracia substantiva e a Pedagogia do Oprimido. Educação, Porto Alegre, v. 42, n. 3, p. 396-407, 2019.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 18. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1988.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
ROSA, C. DE M.; LOPES, N. F. M. L. & CARBELLO, S. R. C. Expansão, democratização e a qualidade da educação básica no Brasil. Poiésis Pedagógica, Catalão, v. 13, n. 1, p. 162‐179, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
RIBEIRO, P. R. M. História da Educação Escolar no Brasil: notas para uma reflexão. Paidéia, Ribeirão Preto, n. 4, 1993.
SILVA, G. S.; TOLEDO, J. F. DE.; SILVA, R. & MAIA, M. A. G. Educação de Jovens e Adultos. In: XII Encontro Latino Americano de Iniciação Científica, 8., 2008, Anais [...]. São José dos Campos, SP, 2008. Disponível em: http://www.inicepg.univap.br/cd/INIC_2008/anais/arquivosINIC/INIC1248_02_A.pdf. Acesso em 08 jun. 2020. 2008.
Silva, J. V. F. dos S.; Leite, J. de D. L. & Berlanda, H. M. M. Educação de Jovens e Adultos (EJA) em Araguaína/TO: das narrativas de ensino e de aprendizagem produzidas pelos alunos. Revista Húmus, v. 10, n. 29, 2020.
HADDAD, S. & DI PIERRO, M. C. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, n. 14, 2000.
ANDREOLA, B. A. Radicalidade ética da Pedagogia do Oprimido. La Salle: Revista de Educação, Ciência e Cultura, v. 13, n.1, 2008.
ACCIOLY, I. Pandemia e barbárie contribuições freireanas para a luta popular no Brasil. Educazione Aperta, n. 7, 2020.
SOARES, L. J. G. & PEDROSO, A. P. F. Dialogicidade e a formação de educadores na EJA: as contribuições de Paulo Freire. Educação Temática Digital, v. 15, n. 2, p. 250-263, 2013.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
VIEIRA, L. M.; NUNES, M. A. C. Aprendizagem significativa de Física moderna na Educação de Jovens e Adultos: revisão integrativa. Revista Eletrônica Pesquiseduca, v. 11, n. 24, p. 265-275, 2019.
MONTALVÃO NETO, A. L. Discursos de Genética em Livro Didático: Implicações para o Ensino de Biologia. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós- graduação em Educação Científica e Tecnológica, Florianópolis, SC, 2016.
SANTOS, P. O.; BISPO, J. DOS S. & OMENA, M. L. R. DE A. O Ensino de Ciências Naturais e Cidadania sob a ótica de professores inseridos no Programa de Aceleração de aprendizagem da EJA – Educação de Jovens e Adultos. Ciência & Educação, v. 11, n. 3, p. 411- 426, 2005.
RODRIGUES, V. A. B.; VON LINSINGEN, I.; CASSIANI, S. Formação cidadã na Educação Científica e Tecnológica: olhares críticos e decoloniais para as abordagens CTS. Revista Educação e Fronteiras, v. 9, n. 25, p. 71-91, jan./abr. 2019.
GIRALDI, P. M. Leitura e escrita no ensino de ciências: espaços para a produção de autoria. 2010. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós- graduação em Educação Científica e Tecnológica, Florianópolis, SC, 2010.
ARAÚJO, T. DE O. R. & SILVA, M. D. F. da. Das motivações ao referencial teórico: os caminhos para consolidar uma pesquisa sobre Educação de Jovens e Adultos e o uso das tecnologias digitais. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, v.15, p. 61-78, 2020.
Downloads
Published
Versions
- 2021-07-06 (2)
- 2021-06-29 (1)