A EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS EM UM CENÁRIO DE PANDEMIA: REFLEXÕES DOCENTES

Authors

  • Lourdes Aparecida Della Justina Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
  • José Pedro Simas Filho Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
  • Kassiana da Silva Miguel Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
  • Alberto Lopo Montalvão Neto Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Keywords:

EJA, Cenário de Pandemia, Educação remota

Abstract

Youth and Adult Education (EJA) has historically been neglected by public policies at the Brazilian level. It constitutes a modality of basic education, which is based on providing a space of dignification for those who were excluded from school life and who seek access to education and citizenship. Considering that reflecting on teaching experiences is a way of resisting to exist, the present work aims to discuss about challenges, possibilities and perspectives of EJA, from dialogues with literature and from a remote teaching experience in the scope of Chemistry Teaching. Our discussions start from a pandemic scenario and have as theoretical support a perspective of critical-transformative education, based on Freirean assumptions. We note that, in addition to the different cultural, age and social realities that exist in the context of EJA, there are a number of new challenges that are posed by the crisis arising from the Covid-19 pandemic.

Author Biographies

Lourdes Aparecida Della Justina, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

É Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Maria/UFSM (1998). Mestre em Educação - Ensino de Ciências pela Universidade Federal de Santa Catarina/UFSC (2001). Doutora em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho/Unesp (2011). Atualmente é professora Associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

José Pedro Simas Filho, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

É Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Possui mestrado e doutorado em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT/(UFSC). Atualmente é professor de Ciências na Rede Municipal de Ensino de Florianópolis.

Kassiana da Silva Miguel, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Atualmente é Doutoranda do Curso de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2017). Mestre em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina- UFSC (2016). Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná- UNIOESTE (2013). 

Alberto Lopo Montalvão Neto, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Atualmente é Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). É Mestre em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar - Campus Sorocaba) e Universidade de Coimbra (Portugal).

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Published

2021-06-29 — Updated on 2021-07-06

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How to Cite

Della Justina, L. A., Simas Filho, J. P. ., Miguel, K. da S., & Montalvão Neto, A. L. (2021). A EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS EM UM CENÁRIO DE PANDEMIA: REFLEXÕES DOCENTES . South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 8(1), 352–369. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4572 (Original work published June 29, 2021)

Issue

Section

Ciências Humanas