OBSERVATIONAL STUDY: FREQUENCY OF INJURIES THAT OCCURRED DURING PHYSICAL EDUCATION CLASSES.

Authors

  • Nairana Cristina Santos Freitas freitas Universidade Federal de Mato Grosso
  • Hyago Nogueira Monção Universidade Federal de Mato Grosso
  • Patrícia do Socorro Chaves de Araújo Universidade do Estado do Pará
  • Luis Carlos de Oliveira Goncalves Universidade do Brasil
  • Aníbal Monteiro de Magalhães Neto Universidade Federal de Mato Grosso

Keywords:

Physical education; public school; injuries.

Abstract

The present work proposes an analysis in physical education classes in schools in the state network of Barra do Garças (MT), whose target audience is students of the third year of high school, since adolescents are inserted in an age group in which they are most exposed to injury. This study will diagnose the incidence of injuries by sex and by age group, identifying the most affected body regions. Thus, this research is of great relevance, because through the analysis carried out it will be possible to identify the factors that most cause these injuries and in this way professionals and the entire school community will be able to prevent and raise awareness in physical education classes. As a result, although the prevalence of injuries among practitioners is important, when comparing injuries by sex, the incidence of injuries is higher in boys, where the occurrence was significantly in the lower limbs.

References

[1] GANTUS, M. C.; ASSUMPÇÃO, J. D. A. Epidemiologia das lesões do sistema locomotor em atletas de basquetebol. Acta Fisiátrica, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 77-84, 2002.
[2] COHEN, M.; ABDALLA, R. J. Lesões nos esportes – Diagnóstico, prevenção e tratamento. São Paulo: Revinter, 2003.
[3] VILARTA, Roberto. BOCCALETO, Marina Estela Alves. 1ª edição. Campinas-SP. Ed 2008. Atividade Física e qualidade. Disponível em: <www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/down=000414041. Acesso em: 22 de agosto de 2018.>
[4] SAMPAIO DINIZ, Kelly Cristine Almeida; MARANHÃO NETO, Geraldo. Gestão de Classes de Educação Física e Prevenção de Lesões. REVISTA INTERCONTINENTAL DE GESTÃO DESPORTIVA-RIGD, v. 9, n. 2, p. 17-29, 2019.
[5] COELHO, J. P. S. L. Ensino de primeiros socorros nas escolas e sua eficácia. Rev Cient ITPAC, v. 8, n. 1, p. 7, 2015.
[6] PAWLOWSKI, C. S.; ANDERSEN, H. B.; TROELSEN, J.; SCHIPPERIJN, J. . Children's physical activity behavior during school recess: A pilot study using GPS, accelerometer, participant observation, and go-along interview. Plos One, 11(2), e0148786. doi:10.1371/journal.pone.0148786,2016.
[7] DEL VECCHIO, Fabricio Boscolo. Atividade física e educação física escolar. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, Londrina, v. 16, n. 1, p. 78-79, 2011.
[8] SEIXO, L. Os acidentes em meio escolar: que intervenção? Revista Portuguesa de Clínica Geral, v. 20, p. 233-242, 2004.
[9] GARCIA, Almir Rogério Ruiz. Educação Física escolar: conhecendo e evitando as lesões nas aulas. PDE, 2008. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2008_uem_eedfis_md_almir_rogerio_ruiz_garcia.pdf>
[10] COSTA, Allan J. S. Principais causas de acidentes na Educação Física e nos Esporte. Revista Virtual EF. Natal, RN, vol. 01, no, 08, Agosto, 2003.
[11] GREIER, Klaus; RIECHELMANN, Hebert. Frequency, nature and distribution of school sport injuries at different types of schools. Sportverletz Sportschaden, v. 26, n. 4, p. 212-217, 2012.
[12] BETTI, Mauro; LIZ, Marlene Terezinha Faco. Educação Física escolar: a perspectiva de alunas do ensino fundamental. Motriz, Rio Claro, v. 9, n. 3, p. 135-142, 2003.
[13] ROMBALDI AJ, Knuth AG, Azevedo MR, Nahas MV, Hallal PC. Associação entre nível. 2013. Prevalência e fatores associados à ocorrência de lesões. Disponível em:< www.scielo.br/pdf/rbme/v20n3 /1517-8692-rbme-20-03-00190.pdf. Acesso em 24 de agosto de 2018.>
[14] STONE, Mike et al. Stretching: acute and chronic? the potential consequences. Strength and Conditioning Journal, Colorado Springs, v. 28, n. 6, p. 66-74, 2006.
[15] HAFEN, Brent Q; KARREB, Keith. J; FRANDSEN, Kathryn.J. Guia de primeiros socorros para estudantes. 7ª. ed. São Paulo: Manole, 2002.
[16] MAIA, M.M.F.M. et al. Primeiros socorros nas aulas de Educação Física nas escolas municipais de uma cidade do norte do estado de Minas Gerais, nas escolas, 2007. Disponível em:< http:// www.fontouraeditora.com.br/periodico/vol-11/ Vol11n1-2012/Vol11n1-2012-pag-195a204/ Vol11n1-2012-pag-195a204.pdf.>
[17] LIBERAL, Edson Ferreira et al. Escola segura. Journal of Pediatrics, Saint Louis, v. 81, n. 5, p. 155-163.

Published

2024-04-25

How to Cite

freitas, N. C. S. F., Hyago Nogueira Monção, Patrícia do Socorro Chaves de Araújo, Luis Carlos de Oliveira Goncalves, & Aníbal Monteiro de Magalhães Neto. (2024). OBSERVATIONAL STUDY: FREQUENCY OF INJURIES THAT OCCURRED DURING PHYSICAL EDUCATION CLASSES. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 10(2), 19–28. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4567

Issue

Section

Artigos Originais Ciências da Saúde