CONTRIBUTIONS OF THE TCC FOR THE FORMATION OF THE LICENSEE IN CHEMISTRY OF IFRO CAMPUS JI-PARANÁ
Keywords:
Completion of Course Work, Chemistry Graduation, Teachers’ Formation.Abstract
At the end of his / her training, the licensee chooses a topic for the preparation of his / her TCC, usually based on his academic experiences. It is expected that the knowledge acquired through the disciplines and activities in which he participated will be present. This work had as objective, analyze the Course Completion Works produced by the graduates of the Degree in Chemistry at the IFRO, Campus Ji-Paraná, in order to verify themes discussed by the academics and their contributions to their training. A qualitative and quantitative descriptive documentary research was carried out. Information was generated about the amount of TCCs, themes addressed, cities reached by the interventions of these works, and their contributions to teacher training. It was understood that the construction of the TCC generates data, reflections, hypotheses, interpretations, conclusions and can subsidize other research in the field of teaching or in other areas of Chemistry.
References
[2] IFRO. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia. Resolução n º 06, de 14 de dezembro de 2009. Projeto Pedagógico: Curso de Licenciatura em Química. Porto Velho: CONSUP, 2009.
[3] BAZANA, C. As vozes dos egressos do Ensino Técnico em Química sobre o Trabalho de Conclusão de Curso. 2016. Dissertação (Mestrado em Processos de Ensino, Gestão e Inovação) - Programa de Pós-graduação em Processos de Ensino, Gestão e Inovação, Universidade de Araraquara, Araraquara, 2016.
[4] SILVA, C.; PORTO, M. Metodologia Científica Descomplicada [E-book] 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/317547817
_Metodologia_Cientifica_Descomplicada. Acesso: 7 jul. 2019.
[5] SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
[6] TEIXEIRA, C. G. Mapeamento dos Trabalhos de Conclusão de Curso de Licenciatura em Educação Física na UFPel. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Física)-Escola Superior de Educação Física, Universidade Federal de Pelotas, 2016.
[7] SILVA, W. Avaliações de produto e processo: o Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) em Discussão. 2018. Dissertação (Mestrado em Gestão Educacional) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
[8] MEC. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 1.303 aprovado em 06 de novembro de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Química. Brasília, DF: MEC/CNE/CES, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1303.pdf. Acesso em: 10 jul. 2019.
[9] LORENZETTI, L.; SILVA, T.F. ; BUENO, T.N. N. A Pesquisa em Ensino de Química e sua relação com a prática docente.In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 18. Florianópolis. Anais de Resumos. Florianópolis: ED/SBQ/QMC/UFSC, 2016. Disponível em: http://www.eneq2016.ufsc.br/anais/resumos/R1562-1.pdf. Acesso em: 18 set. 2019.
[10] OLIVEIRA., I. T.; PAZ, G. S. B.; STEIL, L. J. Panorama da participação de autores da região norte do Brasil nas publicações dos encontros nacionais de ensino de química (ENEQ) entre 2006 e 2016. Scientia Naturalis, Rio Branco, v. 1, n. 3, p. 229-240, maio/jun. 2019. Disponível em: http://revistas.ufac.br/revista/index.php/SciNat. Acesso em: 03 ago. 2019.
[11] IFRO. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia. Resolução nº 11, de 09 de fevereiro de 2017. Regulamento de Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) dos Cursos Técnicos de Nível Médio e dos Cursos de Graduação.Porto Velho: CONSUP, 2017.
[12] GODOY, A. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. RAE-Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n.3, p. 20-29, maio/jun.1995. http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/38200. Acesso em: 02 out. 2019.
[13] LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. A pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
[14] MAZOCCO, F.J.; ANDRADE T. H. N de. A Patente como Instrumento de Divulgação Científica - a Relação entre os Requisitos de Patenteabilidade e os Critérios de Noticiabilidade. Ação midiática estudos em Comunicação, Sociedade e Cultura, Curitiba, n. 7, p. 1-13, 2014. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/acaomidiatica/article/view/36374/22903. Acesso em: 10 jul. 2019.
[15] SCHNELTZER, Roseli P. A pesquisa no ensino de Química e a importância da Química Nova na Escola. Química Nova na Escola, São Paulo, n. 20, p. 49-54, nov. 2004. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc20/v20a09.pdf. Acesso em: 28 out. 2019.
[16] CORTEZ JÚNIOR, L.P. As Representações sócias de “QUÍMICA AMBIENTAL”: contribuições para formação de bacharéis e professores de química. 2008. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81132/tde-04122014-155043/publico/Lailton_Passos_Cortes_Jr.pdf. Acesso em: 02 out. 2019.
[17] SKOOG, D.; WEST, D. M.; HOLLER, F. J.; CROUCH, S. R. V. Fundamentos de Química Analítica.Tradução Marco Grassi. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
[18] ANP. Agência Nacional de Petróleo, Gás Natural e Biocombustíveis. Biodiesel, 2019. Disponível em: www.anp.gov.br/biocombustiveis/biodiesel. Acesso em: 18 nov. 2019.
[19] BERLINCK, R.G.S; BORGES, W.S.; SCOTTIC, M. T.; VIEIRA, P. C. A química de produtos naturais do século XXI. Química Nova, São Paulo, v. 40, n. 6, p. 706-710, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-40422017000600706&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 18 nov. 2019.
[20] INCA. Instituto Nacional do Câncer. Toxicologia e câncer, 2018. Disponível em: https://www.inca.gov.br/exposicao-no-trabalho-e-no-ambiente/toxicologia-e-cancer Acesso: 18 nov. 2019.