The plan of articulated actions and the municipalization of financing
Keywords:
Articulated Action Plan. Municipalization. Financing.Abstract
This article deals with the Articulated Action Plan (PAR), as the Federal Government's public policy implemented in 2007, as part of the Education Development Plan (PDE), aiming to contribute to the improvement of Brazilian education through assistance technical and financial aspects of the Union, thus showing an advance in the municipalization of financing in this area. In this analysis, a brief history of federative relations in Brazil from the Imperial Period to the present day is presented, to understand the context in which we find ourselves and the absence of regulation of the collaboration regime in educational matters. The main fundamentals of the PAR are presented, as well as the structure of its dimensions and areas; the system for the evolution of its system for transferring resources and results that demonstrate greater financial assistance to municipalities. To this end, the reports of the National Fund for the Development of Education (FNDE) and research on legislation and on books and articles related to the theme of federalism and federative relations were consulted.
References
[2] BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União (DOU), Seção I, p. 1, 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/DOUconstituicao88.pdf, Acesso em: 11 nov. 2020.
[3] BRASIL. Lei nº 16 de 12 de Agosto de 1834. Faz algumas alterações e adições á Constituição Política do Império, nos termos da Lei de 12 de Outubro de 1832. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lim/lim16.htm#:~:text=LIM%2016&text=LEI%20N%C2%BA%2016%20DE%2012%20DE%20AGOSTO%20DE%201834.&text=1%C2%BA%20O%20direito%20reconhecido%20e,titulo%20de%20Assembl%C3%A9as%20Legislativas%20Provinciaes. Acesso em: 11 nov. 2020.
[4]AZEVEDO, Fernando. et al. O Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova (1932). Revista HISTEDBR On-line. Campinas, n. especial, p. 188-204, ago. 2006 - ISSN: 1676-2584. Disponível em: https://www.histedbr.fe.unicamp.br/pf-histedbr/manifesto_1932.pdf. Acesso em: 30 set. 2020, p. 193.
[5] SAVIANI, Demerval. Organização da educação nacional: sistema e conselho nacional de educação, plano e fórum nacional de educação. Educação e Sociedade, v. 31, n. 112, p. 769-787, set. 2010, p. 782.
[6] SENA, Paula. Planejamento educacional e federalismo no Brasil: negociação federativa e execução de políticas educacionais. In: FERREIRA. E. B.; FONSECA. M.(Orgs.). Política e planejamento educacional no Brasil do século 21. Brasília: Liber Livro, 2013.
[7] FURTADO, Roberval Angelo. BRITO, Renato de Oliveira. Reflexões de pensadores contemporâneos brasileiros acerca do Sistema Nacional de Educação. Pensamento Pedagógico: Textos e Contextos II. Brasília: Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade; Universidade Católica de Brasília, 2019. p. 204-219. Disponível em: https://socialeducation.files.wordpress.com/2020/03/pensamento-pedagc3b3gico-ii_web.pdf. Acesso em: 25 set. 2020, p. 207.
[8] BRASIL. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Sobre o PAR. Portal FNDE, Brasília, DF, 2017. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/par/. Acesso em: 11 nov. 2020.
[9] BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Resolução CD/FNDE n. 29, de 20 de junho de 2007. Estabelece os critérios, parâmetros e os procedimentos para a operacionalização da assistência financeira suplementar a projetos educacionais, no âmbito do Compromisso Todos pela Educação, no exercício de 2007. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/resolucoes/2007?start=25. Acesso em: 11 nov. 2020.
[10] RIBEIRO, Andréia Couto; JESUS, Wellington Ferreira. O Plano de Ações Articuladas para a Educação Básica (PAR): elementos para a construção da assistência técnica e financeira da união aos estados e municípios brasileiros. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 32, p. 211-226, 2016, p. 214.
[11] PARENTE, Cláudia da Mota Daró. Assistência financeira do FNDE/MEC a programas e projetos educacionais: formato e implicações. In Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 87, n. 215, p. 19-28, jan./abr. 2006, p. 21.
[12] BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 11 nov. 2020.
[13] OLIVEIRA, Regina Tereza Cestari de; SCAFF, Elisângela Alves da Silva; SENNA, Ester. Elaboração, implementação e acompanhamento do Plano de Ações Articuladas (PAR) em municípios de Mato Grosso do Sul. Série- estudos: Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, Campo Grande, n. 34, p.133-146, 2012.
[14] BRASIL, Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Sistema de Apoio a Projetos Educacionais. Brasília, DF. 2010. Disponível em : acesso: em 27 out. 2020.