O SURDO E O CENTRO DE ATENÇÃO INTEGRADA À SAÚDE: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA

Authors

  • Paulo Alex Neves da Silva Universidade Federal de Goiás
  • Dolors Rodríguez-Martin Escola de Enfermagem da Universidade de Barcelona
  • Neuma Chaveiro Universidade Federal de Goiás/UFG

Abstract

Introduction: Hearing loss is considered to be bilateral, partial or total, loss of forty-one decibels or more, measured by audiogram in the frequencies of 500Hz, 1,000Hz, 2,000Hz and 3,000Hz. Methodology: This is a qualitative, descriptive, report-type study carried out in Aparecida de Goiânia-GO from January to October 2019 with deaf people. Description of the experiment: CAIS Nova era does not have a professional Libras interpreter. The multidisciplinary team does not have fluency or basic knowledge in Libras to better serve the deaf. Those who are deaf who can do lip reading and speak little, get care, restricted, but they do. Other deaf people who do not have these skills are usually the most affected. Conclusion: There was a deficiency in the assistance to deaf users, requiring the assistance of a companion, interpreter or other professional who knows Libras to mediate the communication between professional and user.                                        

References

1. RODRIGUES, L. O que é deficiência auditiva e surdez [Internet]. Teresópolis: Instituto Itard; 2017. Acessado em 16/10/2019. Disponível em: https://institutoitard.com.br/o-que-e-deficiencia-auditiva-e-surdez/.

2. BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Diário Oficial da União [Internet]. 2002. Acessado em: 16/10/2019. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/2002/L10436.htm.

3. DAVID, M; GARY, F.; SIMONS e CHARLES, D. Etnólogo: As línguas do mundo [Online]. Ed. 21. Dallas, Texas: SIL Internacional. 2019. Acesso: 4 de dezembro de 2018]. Disponível em <https://www.ethnologue.com/language/bzs>.

4. BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo demográfico 2010 [Internet]. Rio de Janeiro: IBGE, acessado em 16/10/2019. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9662-censo-demografico-2010.html?edicao=9673&t=sobre.

5. CHAVEIRO, N.; BARBOSA, M.A. Assistência ao surdo na área de saúde como fator de inclusão social. Ver. Esc. Enfermagem. 39(4):417-22. 2005. Disponível em:https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0080-62342005000400007&script=sci_abstract&tlng=pt

6. STROBEL. K. As imagens do outro sobre a cultura surda. 2. ed. rev. Florianópolis: Ed. da UFSC; 2009.

7. MINISTÉRIO DA SAÚDE. Brasília: Política Nacional de Saúde da Pessoa com deficiência. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_pessoa_com_deficiencia.pdf (acessado em 03/11/2019).

8. BENEVIDES, A. Psicologia e o sistema único de saúde: quais interfaces? Revista Psicologia & Sociedade. 7(2): 21-25, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/psoc/v17n2/27040.pdf

9. SOUZA, M.T.; PORROZZI, R. Ensino de Libras para os profissionais de saúde: uma necessidade premente. Rev. Práxis. 1(2):43-6. 2009. Disponível em: http://revistas.unifoa.edu.br/index.php/praxis/article/view/1119

10. TEDESCO, R.; JUNGES, JR. Desafios da prática do acolhimento de surdos na atenção primária. Cadernos de Saúde Pública. 29(8):1685-1689, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/csp/v29n8/v29n8a21.pdf

11. NEUMA, C.; CELMO, C.P.; MARIA, A.B. Relação do paciente surdo com o médico. Rev Bras Otorrinolaringol. 75(1):147-50. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rboto/v75n1/en_v75n1a23.pdf

12. RODRÍGUEZ-MARTÍN, D.; RODRÍGUEZ-GARCÍA, C.; FALCÓ-PEGUEROLES, A.C. Ethnographic analysis of communication and the Deaf Community’s rights in the clinical context, Contemporary Nurse. 2018. DOI: 10.1080/10376178.2018.1441731. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10376178.2018.1441731

13. PAGLIUCA, L.M.F.; FIÚZA, N.L.G; REBOUÇAS, C.B.A. Aspectos da comunicação da enfermeira com o deficiente auditivo. Rev. Esc. Enferm. 41(3):411-8. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/reeusp/v41n3/10.pdf

14. MARZIALE, M.H.P.; RODRIGUES, C.M. A produção científica sobre os acidentes de trabalho com material perfurocortante entre trabalhadores de enfermagem. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 10(4):571-577. 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692002000400015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rlae/v10n4/13370.pdf

15. CAPRA, F. O ponto de mutação: a ciência, a sociedade e a cultura emergente. São Paulo (SP): Cultrix; 1986. Disponível em: https://seer.sct.embrapa.br/index.php/cct/article/view/9165/5204

16. SANCHES, I.C.B.; BISPO, L.P.; SANTOS, C.H.S.; FRANÇA, L.S.; VIEIRA, S.N.S. O papel do enfermeiro frente ao paciente surdo. Rev enferm UFPE. 13(3):858-62. 2019. DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v13i03a238964p858-862-2019. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1015888

17. GEDIEL, A.L.B.; VALADÃO, M.N.; GONÇALVES, R.A.; ANDRADE, M.C.F.; COSTA, E.M.A. Ensino da língua portuguesa como segunda língua para jovens e adultos surdos: relato de uma experiência. Revista Escrita. Ano 2012. Número 15. ISSN 1679-6888. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/20861/20861.PDF

18. ALMEIDA, D.L.; SANTOS, G.F.D.; LACERDA, C.B.F. O ensino do português como segunda língua para surdos: estratégias didáticas. Rev. Reflexão e Ação. 23(3):30-57. 2015. Doi: 10.17058/rea.v23i3.6033. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/6033

19. CARDOSO, A.H.A.; RODRIGUES, K.G.; BACHION, M.M. Percepção da pessoa com surdez severa e/ou profunda acerca do processo de comunicação durante seu atendimento de saúde. Rev Latinoam Enferm. 14:553-60. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rlae/v14n4/v14n4a13.pdf

Published

2021-06-29

How to Cite

Neves da Silva, P. A., Dolors Rodríguez-Martin, & Neuma Chaveiro. (2021). O SURDO E O CENTRO DE ATENÇÃO INTEGRADA À SAÚDE: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 8(1), 987–995. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4232

Issue

Section

Relatos de Experiência