EDUCATION IN THE COUNTRYSIDE: AN EMANCIPATORY FORMATIVE PROCESS

AN EMANCIPATORY FORMATIVE PROCESS

Authors

  • Aline Praxedes Araujo Universidade Federal da Paraíba

Keywords:

Basic Education in the Countryside. Syllabus. Peasant Identity.

Abstract

This study aims at investigating the syllabus for Basic Education in the Countryside. Such a problematic has been brought up taking into account social and unionist movements’ actions in the countryside while fighting for the right to education in their local reality. The guiding question for this study is the following: how can the syllabus for Education in the Countryside condition local children’s and young people’s formative process towards their emancipation? In order to engage in such reflection, we present a bibliographic and documental research through a qualitative approach. Our conclusion is that education, as a fundamental right, must be guaranteed to peasants, and Education in the Countryside is its legitimation, apart from being essential for the acknowledgement of cultural and ethnical diversity in rural areas.

References

[1] RIBEIRO, Marlene. Educação Rural. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular; 2012. p. 295-301.
[2] CALDART, Roseli Salete. Educação do Campo. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular; 2012. p. 259-267, 2012.
[3] TRIVIÑOS, Augusto. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas; 1987.
[4] MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 13. ed. São Paulo: Hucitec; 2013.
[5] OLIVEIRA, Lia Maria Teixeira de; CAMPOS, Marília. Educação Básica do Campo. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular; 2012. p. 239-246.
[6] GONH, Maria da Glória. Teorias dos Movimentos sociais: paradigmas clássicos e contemporâneos. São Paulo: Edições Loyola; 1997.
[7] GONH, Maria da Glória. Retrospectiva sobre a Educação Popular e os movimentos sociais no Brasil. Movimento – Revista de Educação. Niterói, ano 4, n. 7, jul./dez., 2017. p. 10-32.
[8] FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 67º ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Paz e Terra; 2019. [1972].
[9] SAUL, Ana Maria. Currículo. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José. (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 2ª ed., rev. amp., 1º reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010. [Livro eletrônico].
[10] MOLINA, Mônica Castagna; MARTINS, Maria de Fátima Almeida. Reflexões sobre o processo de realização e os resultados dos Seminários Nacionais de Formação Continuada de Professores das Licenciaturas em Educação do Campo no Brasil. In: MOLINA, Mônica Castagna; MARTINS, Maria de Fátima Almeida. (Orgs.). Formação de formadores: reflexões sobre as experiências da Licenciatura em Educação do Campo no Brasil. 1º ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora; 2019. (Coleção Caminhos da Educação do Campo, vol. 9) [Livro eletrônico].
[11] BRASIL. Constituição do Brasil de 1988. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 27 de julho de 2020.
[12] VILHENA JÚNIOR, Waldemar Moura; MOURÃO, Arminda Rachel Botelho. Políticas públicas e os movimentos sociais Por uma Educação do Campo. In: GHENDIN, Evandro. (Org.). Educação do Campo: epistemologia e práticas. 1º ed. São Paulo: Cortez; 2012. p. 169-194.
[13] I CONFERÊNCIA NACIONAL POR UMA EDUCAÇÃO DO CAMPO. “Por uma Política Pública de Educação do Campo: compromissos e desafios”. Texto-Base. Luziânia, GO, 27 a 31 de julho de 1998.
[14] ARROYO, Miguel Gonzalez. A Educação Básica e o Movimento Social do Campo. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; FERNANDES, Bernardo Mançano. A Educação Básica e o Movimento Social do Campo. Brasília: Articulação Por Uma Educação Básica do Campo; 1999. p. 10-38. (Coleção Por Uma Educação Básica do Campo, vol. 2)
[15] II CONFERÊNCIA NACIONAL POR UMA EDUCAÇÃO DO CAMPO. “Por uma Política Pública de Educação do Campo”. Texto-Base. Luziânia, GO, 2 a 6 de agosto de 2004.
[16] FERNANDES, Bernardo Mançano; MOLINA, Mônica Castagna. O campo da Educação do Campo. In: MOLINA, Mônica Castagna; JESUS, Sônia Meire Santos Azevedo de. (Orgs.). Por Uma Educação do Campo: Contribuições Para a Construção de Um Projeto de Educação do Campo. Brasília, Distrito Federal: Articulação Nacional Por uma Educação do campo, Caderno 5, 2004. p. 32-53
[17] ARROYO, Miguel Gonzalez. Pedagogia do Oprimido. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular; 2012. p. 555-563.
[18] BRASIL. Parecer CNE/CEB nº 36, 4 de dezembro de 2001/ Resolução CNE/CEB nº 1, 3 de abril de 2002. Estabelece as Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Disponível em http://portal.mec.gov.br. Acesso em 25 de julho de 2020.
[19] BRASIL. Parecer CNE/CEB nº 3, 18 de fevereiro de 2008/ Resolução CNE/CEB nº 2, 18 de abril de 2008. Estabelece as diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Disponível em http://portal.mec.gov.br. Acesso em 25 de julho de 2020.
[20] RODRIGUES, Ana Cláudia da Silva; MARQUES, Dayana Ferreira; RODRIGUES, Adriege Matias; DIAS, Gilvania Lima. Nucleação de Escolas no Campo: conflitos entre formação e desenraizamento. In: Educação & Realidade, Porto Alegre, n. 2, v. 42, abr./jun. 2017. p. 707-728. http://dx.doi.org/10.1590/2175-623657687 Acesso em: 29 de julho de 2020.
[21] BATISTA, Maria do Socorro Xavier. Movimentos sociais e educação popular do campo: (re)construindo território e a identidade camponesa. In: ALMEIDA, Maria de Lourdes Pinto de; JEZINE, Edineide. (Orgs.). Educação e movimentos sociais: novos olhares. Campinas, São Paulo: Editora Alínea; 2007. p. 169-190.
[22] CALDART, Roseli Salete. Concepção de Educação do Campo: um guia de estudo. In: MOLINA, Mônica Castagna; MARTINS, Maria de Fátima Almeida. (Orgs.). Formação de formadores: reflexões sobre as experiências da Licenciatura em Educação do Campo no Brasil. 1º ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. (Coleção Caminhos da Educação do Campo, vol. 9) [Livro eletrônico].

Published

2021-09-04

How to Cite

Araujo, A. P. (2021). EDUCATION IN THE COUNTRYSIDE: AN EMANCIPATORY FORMATIVE PROCESS: AN EMANCIPATORY FORMATIVE PROCESS. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 8(2), 483–496. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4215

Issue

Section

Ciências Humanas