PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHERS WHILE RESEARCHERS OF THE PERIODIC SYSTEM DEVELOPMENT

Authors

  • Adriano Lopes Romero Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Campo Mourão, Paraná, Brasil
  • Marcia Borin da Cunha Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática (PPGECEM), Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Cascavel, Paraná, Brasil

Keywords:

Chemistry teaching. History of Chemistry. Periodic system. Pre-service chemistry teachers.

Abstract

The history of Chemistry in basic education, when used, has a traditional approach, based on the chronological and linear chain of knowledge. This fact draws attention to the way the history of Chemistry is worked on in pre-service chemistry teachers. Taking into account the importance of reflecting/studying the development of chemical knowledge, in the present work we present a proposal for investigative activity, in which the undergraduate students are guided to perform some stages of the work of the historian of Chemistry when studying the development of the periodic system. To demonstrate the use of the proposed analysis path, we selected the periodic table published, independently, in 1930 by Gardner and Mazzucchelli. We observe that this object of study has undergone several transformations over the years, corroborating the thesis that scientific knowledge is a human construction, which is re-elaborated as new studies are carried out.

References

COMTE, A. Curso de filosofia positiva; Discurso sobre o espírito positivo; Discurso preliminar sobre o conjunto do positivismo; Catecismo positivista. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

BELTRAN, M. H. R. História da Química e Ensino: estabelecendo interfaces entre campos interdisciplinares. Abakós, v. 1, n. 2, p. 67-77, 2013.

CALLEGARIO, L. J.; HYGINO, C. B.; ALVES, V. L. O.; LUNA, F. J.; PAIXÃO, M. L. A História da Ciência no Ensino de Química: Uma Revisão. Revista Virtual de Química, v. 7, n. 3, p. 977-991, 2015.

MARQUES, D. M. Formação de professores de ciências no contexto da História da Ciência. História da Ciência e Ensino: construindo interfaces, v. 11, n. 1, p. 1-17, 2015.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Química. Brasília: DOU, 2001.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ, UNIOESTE. Projeto Pedagógico do Curso de Química, Licenciatura, do Campus de Toledo. Toledo: Unioeste, 2015.

UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ, UTFPR. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura Em Química da UTFPR - Câmpus Campo Mourão. Campo Mourão: UTFPR, 2018.

ROMERO, A. L. Aspectos históricos, filosóficos e sociológicos do sistema periódico dos elementos químicos: implicações para o ensino de Química. 2021. 408 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel - PR.

ROMERO, A. L.; CUNHA, M. B. Aspectos históricos para o ensino da tabela periódica dos elementos químicos. In: ARAUJO, C. L.; MARINHO, J. C. B.; FERREIRA, W. B. Ciência se faz com pesquisa! Campina Grande: Realize Editora, 2021, p. 248-267.

SCERRI, E. The discovery of the periodic table as a case of simultaneous discovery. Philosophical Transactions of the Royal Society A, v. 373, n. 2037, p. 20140172, 2015.

MARTINS, L. A-C. P. História da Ciência: objetos, métodos e problemas. Ciência & Educação, v. 11, n. 2, p. 305-317, 2005.

LEACH, M. R. 1930 - Gardner & Mazzucchelli's periodic system elaborated as electronic configuration [acesso em 02 ago 2020]. Disponível em: https://www.meta-synthesis.com/webbook/35_pt/pt_database.php?PT_id=696

WIKIPÉDIA. Descoberta dos elementos químicos. Brasil: Wikipédia, 2019.

FOSTER, L. S. Types of graphic representation of the periodic system of chemical elements. Journal of Chemical Education, v. 35, n. 8, p. 415, 1958.

GARDNER, R. A table of electronic configuration of the elements. Nature, v. 125, p. 146, 1930.

CORBINO, O. M. Diagram of quantum states and the formation of the elements in the periodic system. Nuovo Cimento, v. 5, p. lvii-lxiv, 1928.

MAZZUCCHELLI, A. A representation of the diagram of the elements according to Corbino. Gazzetta Chimica Italiana, v, 60, p. 531-534, 1930.

SCORRANO, G. La Chimica Italiana. Padova: Società Chimica Italiana, 2008.

MCKEOWN, R. H. Roy Gardner. Chemistry in New Zeland, v. 69, n. 2, p. 7-12, 2005.

LUDER, W. F. An improved periodic table. Journal of Chemical Education, v. 16, n. 8, p. 393-395, 1939.

LUDER, W. F. Electron configuration as the basis of the periodic table. Journal of Chemical Education, v. 20, n. 1, p. 21-26, 1943.

AWRIGLEY, A. N.; MAST, W. C.; MCCUTCHEON, T. P. A laminar form of the periodic table. Part I. Journal of Chemical Education, v. 26, n. 4, p. 216-218, 1949.

EBEL, R. L. Atomic structure and the periodic table. Journal of Chemical Education, v. 5, n. 12, p. 575-577, 1938.

LUDER, W. F. The atomic-structure chart of the elements. Canadian Journal of Education, p. 13-16, 1970.

Published

2022-12-31

How to Cite

Lopes Romero, A., & Borin da Cunha, M. (2022). PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHERS WHILE RESEARCHERS OF THE PERIODIC SYSTEM DEVELOPMENT. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 9(1), 298–309. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4198

Issue

Section

Relatos de Experiência