TEACHING AND ASSESSMENT DURING THE COVID-19 PANDEMIC: PROTAGONISM AND SELF-MANAGEMENT IN TECHNICAL EDUCATION

Authors

  • Antônia Lília Soares Pereira Instituto Federal do Tocantins (Campus Palmas)
  • Walena de Almeida Marçal Magalhães Instituto Federal do Tocantins, IFTO/ Campus Palmas
  • Matheus Barbosa Dutra Instituto Federal do Tocantins, IFTO/ Campus Palmas

Abstract

Without anyone planning, the Brazilian educational landscape in the year 2020 had to undergo sudden changes because of an emergency situation of Pandemic. Considering this reality, the objective of this study is to verify how a teacher used tools to obtain greater participation of students in the teaching and evaluation process in Statistics, in the Covid-19 pandemic period, thus seeking effectiveness in teaching-learning. The work presents how teaching practices can bring students to the center of the training process, giving them tools that promote self-management and self-planning, characteristics that can greatly assist in distance education, leading him to learn with greater interest and effectiveness

Keywords: Education. Mathematics teaching. Pandemic. Technical education.  Telematics.

Author Biography

Antônia Lília Soares Pereira, Instituto Federal do Tocantins (Campus Palmas)

Graduada em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Acre - UFAC (2008). Possuo Pós-Graduação em Metodologia do Ensino de Matemática e Física pelo Centro Universitário Internacional - UNINTER (2016). Trabalho como professora de Matemática e Física em escolas da rede pública e particular de Rio Branco -Acre (2008 - 2017). Tenho experiência com diferentes sistemas de ensino: Tradicional, Poliedro, Ari de Sá, Objetivo, Anglo, Pitágoras e Positivo. Tem experiência docente com Educação de Jovens e Adultos - EJA e experiência como professora de Matemática e Raciocínio Lógico nos cursos: Pré-Enem, Pré-Vestibulares e Pré-Concursos. Trabalho como (PEBTT) professora efetiva do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal do Tocantins(40H/DE)/ Campus Dianópolis nos cursos: Técnico em Agropecuária e Técnico em Informática integrados ao Ensino Médio (2017/2018). Atualmente trabalho como docente no IFTO, sob regime de dedicação exclusiva (40H/DE)/ Campus Palmas nos cursos: Técnicos em Administração, Controle Ambiental e Eletrotécnica integrados ao Ensino Médio (2018/2019). No presente momento sou professora-pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Linguística Aplicada com ênfase em Estudos Afrobrasileiros e Indígenas do IFTO - Campus Palmas, desde janeiro de 2019, bem como também sou membro-efetivo do Núcleo de Estudos Afrobrasileiros e Indígenas do IFTO - Campus Palmas, desde janeiro de 2019.

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Published

2021-09-04

How to Cite

Pereira, A. L. S., de Almeida Marçal Magalhães, W., & Barbosa Dutra, M. (2021). TEACHING AND ASSESSMENT DURING THE COVID-19 PANDEMIC: PROTAGONISM AND SELF-MANAGEMENT IN TECHNICAL EDUCATION. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 8(2), 93–106. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4052

Issue

Section

Artigos Originais Ciências Exatas e da Terra