THE (DIS) BELONGING OF DEAF SUBJECTS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT “LISTENER”: IDENTITIES, DISCOURSES OF MINORIZATION AND RESISTANCE

Authors

  • Vivian Gonçalves Louro Vargas Universidade Federal do Acre
  • Shelton Lima de Souza Universidade Federal do Acre/UFACUniversidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ

Abstract

The (dis) belonging of deaf subjects in the school environment “listener”: identities, discourses of minorization and resistance


This essay is the result of reflections developed during the courses of the Doctorate in Letters course, of the Postgraduate Program in Letters: Language and Identity of the Federal University of Acre / Ufac, specifically from the discussions raised in the subject “Subjects, Cultures and Identities ”, In which considerations about discursive production were presented (ARROYO, 2014, BAUMAN, 2005, CORACINI, 2007, FAIRCLOUGH, 2001, HALL, 1997, LARROSA, 2015) around the insertion of groups, said minorities, which we chose to call them minorized, and produced in school practices in spaces, institutionally, identified as being of inclusion. In this text, in particular, we raise some questions about the identity productions produced by deaf subjects in a school environment dominated by a listening ideology. Based on the authors professional experience and experience with deaf subjects, especially those who are in the process of formal training in schools and at the university (in the Letras-Libras course at Ufac), we have produced some reflections on the educational practices involving these subjects, highlighting some observations about their education over time, enumerating important points of this process, and issues related to school inclusion and the “isolation” of the deaf, as a linguistic minority, which occurs, most of the time, in schools “of the listeners”. In this sense, we produced some considerations about the forms of resistance produced by deaf individuals to insert themselves in an oppressive and homogenizing school space, which resists the insertion of Libras as a language to be used in formal educational environments.

References

ARROYO, Miguel Gonzalez. Outros sujeitos, outras pedagogias. 2ª Ed. Petrópolis: RJ: Vozes, 2014.

BAUMAN, Zigmunt. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico. São Paulo: Parábola, 2015.

BAGNO, Marcos. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola, 2007.

BRASIL. Decreto n. 5626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a língua de sinais - Libras e o Art. 18 da Lei 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/D5626.htm>. Acesso em: 30 out. 2019.

BRASIL, Lei 10.436, de 24 de abil de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 30 out. 2019.

CAPOVILLA, Fernando. Filosofias educacionais em relação ao surdo: do oralismo a comunicação total ao bilinguismo. Revista brasileira de educação especial, v.6, p. 99- 116, 2000.

CORACINI, Maria José. A celebração do outro: arquivo, memória e identidade (línguas modernas e estrangeira), plurilinguismo e tradução). Campinas: Mercado de Letras, 2007.

FERNANDES, Sueli. Educação de Surdos. Curitiba: Inter Saberes, 2012.

FERREIRA, Adir Luiz; WECK, João Tadeu; SILVA, João Edmilson Felipe da; SOUZA, Margarete Ferreira do Vale de; SANTOS, Paulo Roberto de Andrade. O que é Libras? Fundamentos para a educação inclusiva de surdos: módulo 1 – Natal, 2011.

FREEMAN, Roger; CARBIN, Clifton; BOESE, Robert. Seu filho não escuta? Um guia para todos que lidam com crianças surdas. Brasilia: Gráfica Valci Editora, 1999.

GOLDFELD. Marcia. A criança surda linguagem e cognição numa perspectiva sócio-interacionistas. São Paulo Plexus, 1997.

GREEN, Bill; BIGUN, Chris. Alienígenas na sala de aula. In. SILVA, Tomaz Tadeu da. Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis – RJ: Vozes, 1995).

HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação e Realidade, jul-dez, 1997.

HONORA, Márcia. Livro ilustrado de Língua Brasileira de Sinais: desvendando a comunicação usada pelas pessoas com surdez. São Paulo: Ciranda Cultural, 2009.

KALATAI, Patrícia; STREIECHEN, Eliziane. As principais metodologias utilizadas na educação dos surdos no Brasil. Universidade Estadual do Centro Oeste, 2013.

KARNOPP, Lodenir; KLEIN, Madalena; LUNARDI-LAZZARIN, Márcia (orgs). Cultura surda na contemporaneidade: negociações, intercorrências e provocações. Editora da ULBRA, 2011.

LARROSA, Jorge. Tremores: Escritos sobre experiência.Tradução: Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

LODI, Ana; LACERDA, Cristina. Uma escola, duas línguas: Letramento em Língua Portuguesa e Língua de Sinais nas etapas iniciais de escolarização. 1 ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2009.

MAHER, Terezinha. Do singular para o multifacetado: o conceito de língua como caleidoscópio. In. CAVALCANTI, Maria C.; BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Transculturalidade, Linguagem e Educação. Campinas: Mercado de Letras, 2005.

MANTOAN. Maria Teresa E. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer?. São Paulo: Moderna, 2003.

PERLIN, Gladis; STROBEL, Karin. Fundamentos da educação de surdos. Universidade Federal de Santa Catarina Licenciatura e Bacharelado em Letras Língua Brasileira de Sinais. Florianópolis, 2008.

PIZZIO, Aline Lemos; QUADROS, Ronice Muller de. A aquisição da língua de sinais.Licenciatura em Letras - Libras na modalidade à distância. Florianópolis, 2011.

QUADROS, Ronice Muller de. Libras. São Paulo: Parábola, 2019.

ROPOLI, Edilene A; MANTOAN, Maria Teresa E; SANTOS, Maria Terezinha C; MACHADO, Rosângela. A Educação Especial na perspectiva da Inclusão Escolar. A Escola Comum Inclusiva. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, Universidade Federal do Ceará, 2010.

SOUZA, Shelton Lima. O entre-lugar dos Jaminawa de Kayapucá: (re)existência linguística e socioeducacional. In. DICKMANN, I. (Org.). Vozes da Educação. São Paulo: Dialogar, 2019.

SOUZA, Shelton Lima de Souza; Kaxinawá, Joaquim Paulo de Lima. (Re)existência linguística. In. ALBUQUERQUE, G. R.; PACHECO, A. S. Uwa’kürü: dicionário analítico. Vol. 4. Rio Branco: Nepan, 2019.

STROBEL, Karin. História da Educação de Surdos. Universidade Federal de Santa Catarina. Licenciatura em Letras - Libras na modalidade à distância. Florianópolis, 2009.

VARGAS, Vivian Gonçalves Louro. Línguas de sinais. In. ALBUQUERQUE, G. R.; PACHECO, A. S. Uwa’kürü: dicionário analítico. Vol. 4. Rio Branco: Nepan, 2019.

VARGAS, Vivian Gonçalves Louro ; SOUZA, Shelton Lima. Os "Entre-lugares" em cena: silenciamentos e invisibilidades (sócio)linguísticas de surdos e indígenas no Brasil. In: Vilmar Baggio. (Org.). DNA Educação. Vol. 2. Veranópolis: Diálogo Freiriano, 2019.

VOLÓCHINOV, Valetin (CÍRCULO DE BAKHTIN). Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. de Sheila Grilo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published

2021-09-04

How to Cite

Gonçalves Louro Vargas, V., & de Souza, S. L. (2021). THE (DIS) BELONGING OF DEAF SUBJECTS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT “LISTENER”: IDENTITIES, DISCOURSES OF MINORIZATION AND RESISTANCE. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 8(2), 889–903. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4018

Issue

Section

Ensaio Acadêmico