LEARN MORE: STUDY AND LEARNING

Authors

  • Tiago Rodrigues Benedetti Sigma
  • Antônio Igo Barreto Pereira UFAC

Keywords:

Study routine, Neuroscience, Learning schooling

Abstract

Based on the premise that a student can improve his study routine and favor his learning if he is guided on how to study, this article presents APRENDA MAIS, an educational product that proposes methodological and practical approaches to study routine for high school students. The product was conceived as part of the structure of a master's research in UFAC and was tested in person, in a series of study workshops at a public school in the municipality of Rio Branco (AC). Supported by authors such as Piaget and Ausubel, APRENDA MAIS presents itself as an educational product that is also based on neuroscience to, from there, propose a series of considerations and approaches so that high school students can 'learn to study' in a conscious and efficient way.

References

[1] PIAZZI, Pierluigi. Aprendendo Inteligência – Manual de instruções do seu cérebro para estudantes em geral. Coleção Neuroaprendizagem. Vol.1. São Paulo: Aleph, 2014.
[2] MARIOTTO, Gladys. Já Entendi: A história da metodologia premiada: Como aprender mais e melhor estudando sozinho. São Paulo: Planeta do Brasil, 2015.
[3] CASTRO, Claudio de Moura. Você sabe estudar? Quem sabe, estuda menos e aprende mais. Porto Alegre: Penso, 2015.
[4] ZACHARIAS, Valéria Ribeiro de Castro. Letramento digital: desafios e possibilidades para o ensino. In. COSCARELLI, Carla Viana (Org.) Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
[5] COSCARELI, Carla Viana. Navegar e ler na rota do aprender. In. COSCARELLI, Carla Viana (Org.) Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
[6] PIAGET, Jean. A formação dos conhecimentos. In: A epistemologia genética. Tradução Nathanael C. Caixeiro. 2. ed. São Paulo: Abril, 1983. p. 6-30.
[7] MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de aprendizagem. 2. ed. São Paulo: EPU, 2017
[8] COLL, César. Aprendizagem escolar e construção de conhecimento. Porto Alegre: Artmed, 1994.
[9] AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Editora, 2003.
[10] MACEDO, Lino de. Ensaios construtivistas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1994.
[11] LA TAILLE, Yves; OLIVEIRA, Marta Kohl; DANTAS, Heloysa. Piaget, Vygotsky e Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1992.
[12] SANTROCK, John W. Psicologia Educacional. 3. Ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2009.
[13] RUIZ, João Álvaro. Metodologia Científica: Guia para eficiência nos estudos. São Paulo: Editora Atlas, 2013.
[14] DOTTA, Silvia. JORGE, Erica. PIMENTAL, Edson. BRAGA, Juliana. Análise das preferências dos estudantes no uso de videoaulas: uma experiência na educação à distância. Universidade Federal do ABC. II Congresso Brasileiro de Informática na Educação. XIX Workshop de Informática na Escola, 2013.
[15] WILLINGHAM, Daniel. Por que os alunos não gostam da escola? Respostas da ciência cognitiva para tornar a sala de aula atrativa e efetiva. Porto Alegre: Artmed, 2011.
[16] COSENZA, Ramon. GUERRA, Leonor. Neurociência e educação: Como o cérebro aprende. São Paulo: Artmed, 2011.

Published

2020-09-22

How to Cite

Rodrigues Benedetti, T., & Barreto Pereira, A. I. (2020). LEARN MORE: STUDY AND LEARNING. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 7(2), 959–972. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3831

Issue

Section

Relatos de Experiência