VOZES A RESPEITO DA IMPORTÂNCIA DA LEITURA: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA NO WORKSHOP “LÊ PRA MIM”

Authors

  • ROVÍLIO DE LIMA NICÁCIO SECRETARIA DE EDUCAÇÃO DO ACRE

Keywords:

Reading. Reader. Reading Mediator. Workshop.

Abstract

The production aims to reflect on the voices regarding the importance of reading, when presenting the results of a workshop developed in the discipline of Reading and Speech of the Postgraduate Program in Teaching Humanities and Languages ​​at the Federal University of Acre - Campus Floresta which has as participants teachers, librarians, library assistants, coordinators, undergraduate and graduate students belonging to the Teaching Networks of the Vale do Juruá Regional. It aims to provide a space for conversation about reading and its various facets, in order to exchange experiences on the act of reading in different environments, encouraging the practice of reading, the desire and the pleasure of reading, promoting dialogue on the concepts of reading , in order to suggest other strategies for training readers inside and outside the school environment. As a theoretical contribution, we turn to scholars like Barthes (1987); Foucambert (2008); Jouve (2002); Larrosa (2004), which makes it possible to focus on conceptions of reading, in addition to Foucambert (1994); Santaella (2004); Jouve (2002); Larrosa (2004), which focus on the concepts of reader and Petit (2009); Petit (2010), which focuses on work as a mediation of reading. The research assumed two investigative biases, the bibliographic perspective, which consisted of searching for a material basis of what has already been elaborated on the approach in question, basically consisting of consulting books and scientific articles. In a second dimension, we had action research, which is a type of research in which action and problem solving are associated, which in a collective and cooperative way, researchers and participants of the “Lê pra mim” Workshop.

Keywords: Reading. Reader. Reading Mediator. Workshop.

References

BARTHES, R. O prazer do texto. Trad. J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 1987.

CONCEIÇÃO EVARISTO. Disponível em: <https://claudia.abril.com.br/noticias/conceicao-evaristo-e-sua-defesa-pelo-registro-das-vivencias-populares/>. Acesso em: 4 ago 2019.

FOUCAMBERT, J. O que é ler. In: Modos de ser leitor. Trad. Lúcia P. Cherem e Suzete P. Bornatto. Curitiba: Editora UFPR, 2008. Pág. 61 a 84.

__________. A leitura em questão. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994. 157p.

JOUVE, V. Um quebra-cabeça teórico: o leitor é pensável? In: A leitura. Trad. Brigitte Hervot. São Paulo: Editora UNESP, 2002. Pag. 35 a 60.

LARROSA, J. Ler é traduzir. In: Linguagem e educação depois de Babel. Trad. Cynthia Farina. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MENINA ENTRANDO NUM LIVRO. Disponível em: <https://www.rock-cafe.info/suggest/children%27s-imagination-stories-6368696c6472656e2773.html. Acesso em: 4 ago 2019.

O OUTRO MUNDO. Disponível em: http://www.arteeblog.com/2014/10/>. Acesso em: 4 ago 2019.

PESSOAS EM CIRCULO. Disponível em: <https://br.depositphotos.com/63110585/stock-photo-people-in-circle-looking-up.html>. Acesso em: 4 ago 2019.

PETIT, M. A simbolização e a narrativa: poderes e limites. In: A arte de ler ou como resistir à adversidade. Trad. Arthur Bueno e Camila Boldrini. São Paulo: Editora 34, 2010. Pág. 113 a 138.

PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Trad. Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2009. P. 192.

PONCIÁ VICÊNCIO. Disponível em: <https://revistatrip.uol.com.br/trip-transformadores/a-filosofa-sueli-carneiro-indica-livros-de-autoras-negras-para-conhecer-a-realidade-dessas-mulheres>. Acesso em: 4 ago 2019.
SANTAELLA, Lucia. Desafios da ubiquidade para a educação. Revista Ensino Superior. ed. 04 abr. 2013. São Paulo: Unicamp, 2013. Disponível em: <http://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/edicoes/edicoes/ed09_abril2013/NMES_1.pdf>. Acesso em 02 ago. 2019.

SANTAELLA, Lucia. Navegar no Ciberespaço. O perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.

VEIGA-NETO, A. 1996. Literatura, experiência e formação (entrevista com Jorge Larrosa). In: M.V. COSTA (org.), Caminhos investigativos: novos olhares na pesquisa em educação. Porto Alegre, Mediação, p. 133-161.

WIRTH, U. Literatura na internet, ou: a quem interessa, quem lê? In Ars Telematica, Telecomunicações, Internet e Ciberespaço. Mediações. Claudia Giannetti (org.). 1998, p. 93-116.

Published

2020-07-28

How to Cite

DE LIMA NICÁCIO, R. (2020). VOZES A RESPEITO DA IMPORTÂNCIA DA LEITURA: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA NO WORKSHOP “LÊ PRA MIM”. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 7(2), 673–694. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3829

Issue

Section

Linguística, Letras e Artes