HEALTH, BODY AND BODY PRACTICES: A CRITIQUE OF PHYSICAL ACTIVITY PROMOTION AT SCHOOL

Authors

  • Daniel Giordani Vasques Federal University of Rio Grande do Sul

Keywords:

Body, Health, Body practices, Scholar, School Physical Education, Health Promotion

Abstract

This essay intended to reflect on the notions and concepts of body and health in school Physical Education. To this end, a bibliographic review on the topic was used and studies of the anthropology of the body and health were used. The concepts of health and “health promotion” remain in dispute in the field, however, studies show that social, economic, political and environmental factors determine health. The notion of integral body, full of signs, takes space; individualization and accumulation of energy expenditure deserve criticism. Finally, health care at school must resize the biological body, blame the individual and cumulative physical activities. Through the vision of a full body and public health promotion policies through body practices, one can think about a broader, more egalitarian and conscious school health.

Author Biography

Daniel Giordani Vasques, Federal University of Rio Grande do Sul

PhD in Human Movement Sciences (UFRGS), Graduated and Master in Physical Education (UFSC). Professor at the Department of Expression and Movement at the College of Application at UFRGS.

References

[1] GONÇALVES, A. Saúde. In: GONZÁLEZ, F.J.; FENSTERSEIFER, P.E. Dicionário crítico da Educação Física. Ijuí: Unijuí, 2005.
[2] SCLIAR, M. História do conceito de saúde. PHYSIS: Revista de Saúde Coletiva. v.17, n.1, p.29-41, 2007.
[3] STRINGHINI, S; CARMELI, C. JOKELA, M. et al. Socioeconomic status and the 25 × 25 risk factors as determinants of premature mortality: a multicohort study and meta-analysis of 1.7 million men and women. The Lancet. v.389, n.10075, p.1229-1237, 2017.
[4] DEVÍS, J.D.; VELERT, CP. Promoção da saúde. In: GONZÁLEZ, F.J.; FENSTERSEIFER, P.E. Dicionário crítico da Educação Física. Ijuí: Unijuí, 2005.
[5] LAZZAROTTI FILHO, A.; SILVA, A.M.; ANTUNES, P.C.; SILVA, A.P.S.; LEITE, J.O. O Termo 'Práticas Corporais' na Literatura Científica Brasileira e sua Repercussão no Campo da Educação Física. Movimento. v.16, p.11-29, 2010.
[6] SILVA, A.C. “Limites” corporais e risco à saúde na musculação: etnografia comparativa entre duas academias de ginástica cariocas. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva. Universidade Federal do Rio de Janeiro. 2014.
[7] DEVÍS, J.; PEIRÓ, C. La actividad física y la promoción de la salud en niños/as y jóvenes: la escuela y la educación física. Revista de Psicología del Deporte. V.4, 1993.
[8] NAHAS, M.V. Atividade física, saúde e qualidade de vida: conceitos e sugestões para um estilo de vida ativo. Londrina: Midiograf, 2003.
[9] FERREIRA, M.S. Aptidão física e saúde na Educação Física escolar: ampliando o enfoque. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. V.22, n.2, p.41-54, 2001.
[10] BNCC. Base Nacional Comum Curricular. Educação Física. Brasília: MEC, 2017.
[11] IMPOLCETTO, F.M.; TERRA, J.D.; ROSÁRIO, L.F.R.; DARIDO, S.C. As práticas corporais alternativas como conteúdo da Educação Física escolar. Pensar a Prática. v. 16, n.1, 2013.

Published

2021-09-04

How to Cite

Giordani Vasques, D. (2021). HEALTH, BODY AND BODY PRACTICES: A CRITIQUE OF PHYSICAL ACTIVITY PROMOTION AT SCHOOL. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 8(2), 882–888. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3810

Issue

Section

Ensaio Acadêmico