INTERDISCIPLINARITY: BETWEEN MISCONCEPTIONS AND POSSIBILITIES IN CONTINUING TEACHER TRAINING

Authors

  • Altair Alberto Fávero Universidade de Passo Fundo - UPF
  • Evandro Consaltér Universidade de Passo Fundo - UPF

Abstract

The present study aims to reflect about some misconceptions that have been formed about the concept of interdisciplinarity in the educational environment and its implication, above all, with regard to the continuing education of teachers. In this way, our reflection will be guided by the following question: What are the misconceptions stemming from the abusive use of the concept of interdisciplinarity in the processes of continuous teacher training? In order to answer this question, we structured the text into two parts: Initially, we will address some misunderstandings and misconceptions about the interdisciplinarity present in these formative processes; then, we will address the complex challenges that permeate the relationship between disciplinarity and interdisciplinarity. In the end, we hope that the study as a whole can glimpse a better treatment of interdisciplinarity in the continuing formation of teachers and, therefore, attenuate the gaps that are created between theory and practice.

Author Biographies

Altair Alberto Fávero, Universidade de Passo Fundo - UPF

PhD (Bolsista Capes) pela Universidad Autónoma del Estado de México (UAEMéx), Doutor em Educação (UFRGS), Mestre em Filosofia do Conhecimento (Pucrs), Especialista em Epistemologia das Ciências Sociais (UPF) e Graduado em Filosofia (UPF/RS/Brasil). Professor Titular III da Universidade de Passo Fundo (UPF) onde atua no Curso de Filosofia, no Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade de Passo Fundo/RS/Brasil. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Superior – GEPES, vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo - RS/Brasil e vinculado ao Grupo Internacional de Estudos e Pesquisas sobre Educação Superior  - GIEPES, com sede na Universidade de Campinas - Unicamp/São Paulo – Brasil.

Evandro Consaltér, Universidade de Passo Fundo - UPF

Doutorando em Educação (Bolsista Capes) pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Mestre em Educação na linha de pesquisa Políticas Educacionais (UPF). Especialista em Estratégias de Aprendizagem (FABE) e Graduado em Letras (UPF). Pesquisador e vice-coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Superior – GEPES, vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo - RS/Brasil e ao Grupo Internacional de Estudos e Pesquisas sobre Educação Superior  - GIEPES, com sede na Universidade de Campinas - Unicamp/São Paulo – Brasil.

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Published

2021-06-29

How to Cite

Altair Alberto Fávero, & Evandro Consaltér. (2021). INTERDISCIPLINARITY: BETWEEN MISCONCEPTIONS AND POSSIBILITIES IN CONTINUING TEACHER TRAINING. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 8(1), 555–569. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3736

Issue

Section

Ciências Humanas