INTERDISCIPLINARITY: BETWEEN MISCONCEPTIONS AND POSSIBILITIES IN CONTINUING TEACHER TRAINING
Abstract
The present study aims to reflect about some misconceptions that have been formed about the concept of interdisciplinarity in the educational environment and its implication, above all, with regard to the continuing education of teachers. In this way, our reflection will be guided by the following question: What are the misconceptions stemming from the abusive use of the concept of interdisciplinarity in the processes of continuous teacher training? In order to answer this question, we structured the text into two parts: Initially, we will address some misunderstandings and misconceptions about the interdisciplinarity present in these formative processes; then, we will address the complex challenges that permeate the relationship between disciplinarity and interdisciplinarity. In the end, we hope that the study as a whole can glimpse a better treatment of interdisciplinarity in the continuing formation of teachers and, therefore, attenuate the gaps that are created between theory and practice.
References
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.
FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina. Educar o Educador: reflexões sobre a formação docente. Campinas - SP: Mercado de Letras, 2010.
___________. O lugar da teoria na pesquisa em política educacional. In: Anais do I Encontro Latinoamericano de Professores de Política Educacional. Guarulhos – SP, 2015.
FAZENDA, Ivani C. A. Práticas Interdisciplinares na Escola. Ivani Catarina Arantes Fazenda, coordenadora. 11.ed. São Paulo: Cortez, 2009.
___________. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 4 ed. Campinas: Papirus, 1999.
___________. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro. Edições Loyola, São Paulo, Brasil, 2011.
FLICKINGER, Hans-Georg. O fundamento hermenêutico da interdisciplinaridade. In: AUDY, J. L. N.; MOROSINI, M. C. (orgs.). Inovação e interdisciplinaridade na Universidade. Porto Alegre: Edipucrs,, 2007, p.123-138.
FREIRE, Patrícia de Sá; TOSTA, Kelly Cristina Tonani; PACHECO, Roberto Carlos dos Santos. Práticas para criação do conhecimento interdisciplinar: caminhos para inovação baseada em conhecimento. In: PHILIPPI JR., Arlindo; FERNANDES, Valdir (orgs.). Práticas da interdisciplinaridade no ensino e na pesquisa. Barueri/SP: Manole, 2015, pp.261-290.
GALLO, Sílvio. Transversalidade e educação: pensando uma educação não disciplinar. In: ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite (orgs.). O Sentido da Escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
JANTSCH, A. P. & BIANCHETTI, L. (Orgs.) Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. Petrópolis: Vozes, 2002.
LEIS, Héctor Ricardo. Sobre o conceito de interdisciplinaridade. In: Cadernos de Pesquisa Interdisciplinar em Ciências Humanas. Nº 73, 08/2005.
MARTINO, Luiz C; BOAVENTURA, Katrine T. O Mito da Interdisciplinaridade: história e institucionalização de uma ideologia. In: Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. Brasília, v.16, n.1, jan./abr. 2013.
PAVIANI, Jayme. Interdisciplinaridade: conceitos e distinções. 3 ed. Caxias do Sul: Educs, 2014.
POMBO, Olga. A interdisciplinaridade como problema epistemológico e exigência curricular. Inovação, v.6, n.2, p.173-180, 1993.
___________. A interdisciplinaridade: reflexão e experiência. Porto: Texto, 1993.
___________. Interdisciplinaridade: ambições e limites. Lisboa: Relógio D’água, 2004.