Avaliação Externa: o processo avaliativo em larga escala numa escola pública de Rio Branco/AC

Authors

  • Pierre André Garcia Pires Universidade Federal do Acre https://orcid.org/0000-0002-2408-876X
  • Luciano Santos Farias Instituto Federal do Acre/IFAC
  • Andr´´ea Maria Lopes Dantas Universidade Federal do Acre/UFAC - Campus Rio \Branco

Keywords:

Avaliação em larga externa. Prova Brasil. Orientações externas.

Abstract

The research was outlined with a qualitative approach, through the analysis of documents produced in the school unit and in the federal and state spheres, in addition to documents of curricular guidelines of the state of Acre, as well as the references of the matrix that guides the Prova Brasil (Brazil Test) and the applying of a questionnaire for the pedagogical coordination, principal and teacher of the 5th grade classes. As study subjects, we chose to verify, what marks / impacts the large scale evaluation is making in the school and in its contributors to formation and how are the school management, the pedagogical coordination and the teacher of the 5th grade classes reacting to these external evaluation processes. The place where the information to support this research work was collected, showed strong signs of valuing the reach of an expressive rate as the results achieved in 2013 and 2015 placed the school on the top of the rank established among schools in the municipality of Rio Branco, in Acre. We understand that the school practices endorsed by external guidelines linked to Prova Brasil, put in place curricular practices that, perhaps, could enable other forms of learning and the use of reading, writing and mathematical calculation, in addition to favour other areas of scientific and popular knowledge of the region in which the school is inserted, keeping in mind that students have different experiences and learning situations with their families and communities.

 

Author Biographies

Pierre André Garcia Pires, Universidade Federal do Acre

Professor Ajunto III da Universidade Federal do Acre/UFAC. Lider do Grupo de Pesquisa em Educação e Cultura. . Professor da área de Didática e Investigação e Prática Pedagógica.

Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática- MPECIM

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná/UFPR -Mestre em Educação Ambiental pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande/FURG

Membro do Conselho Internacional de Revisores da Revista Científica " Alteridad: Revista de Educacion", da Universidade Politécnica Salesiana do Equador/Quito.

Membro titular do Comitê Institucional dos Programas de Iniciação Científica e Tecnológica, mandato 2018/2020- 2020/2022 da UFAC.

Integrante do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - BASis/INEP- PORTARIA DOU Nº 313, DE 30 DE ABRIL DE 2018.

Coordenou o Programa Residência Pedagógica/CAPES- Curso de Pedagogia pela Universidade Federal do Acre, campus sede de agosto de 2018 a janeiro de 2020.

Luciano Santos Farias, Instituto Federal do Acre/IFAC

Mestre em Letras. Instituto Federal do Acre. Pedagogo. Rio Branco/AC/Brasil.

Professor da Educação Básica da Secretaria Estadual de Educação do Acre na Educação de Jovens e Adultos

 

Andr´´ea Maria Lopes Dantas, Universidade Federal do Acre/UFAC - Campus Rio \Branco

Doutora em Educação: História, Política, Sociedade. Universidade Federal do Acre. Professora Associada IV. Rio Branco/AC/Brasil.

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Published

2020-05-15

How to Cite

Pires, P. A. G., Santos Farias, L. ., & Dantas, A. M. L. (2020). Avaliação Externa: o processo avaliativo em larga escala numa escola pública de Rio Branco/AC . South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 7(1), 387–403. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3394

Issue

Section

Ciências Humanas