As RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E A INTERCULTURALIDADE NA EDUCAÇÃO
UMA CONTRIBUIÇÃO DA DECOLONIALIDADE
Abstract
This paper aims to discuss decoloniality, ethno-racial relations and interculturality and their reflexes for teacher education and curriculum. Hypothetically, this theme arose due to profound changes and social losses for the black population. Reflecting on the thesis presented, the following guiding question arises: how to discuss decoloniality, ethnic-racial relations and interculturality in contemporary education? To achieve the presented objective, this research, characterized as exploratory and bibliographic in nature, presents a qualitative approach. We conclude that it is possible to insert these themes through a multiracial curriculum and through teacher education that contemplates the different races, so that we can implement an education of ethnic-racial relations and intercultural dialogue in our society.
References
_______. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Resolução nº01/2004. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/atos-normativos--sumulas-pareceres-e-resolucoes?id=12816>. Acesso em: 13 dez. 2018.
_______. Planalto. Lei de Diretrizes e Bases da Educação (nº9394/1996). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 13 dez. 2018.
_______. Lei Federal nº 10.639/2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e cultura Afro-Brasileira” e dá outras providências. Brasília, 2003. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso em: 13 dez. 2018.
______. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Terceira versão. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em 15 dez 2018
BARONNET, Bruno; URIBE, Medardo Tapia (coordinadores Educación e interculturalidad: política y políticas. p.203. 2013
CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação. v. 13 n. 37 jan./abr. 2008. Disponível em:http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=1413-247820080001&lng=en&nrm=iso/. Acesso em 17 nov.2018
FANON, Frantz. Pele Negra, Máscara Branca: lugar de negro na França. Tradução Renato Silveira. Salvador: EDUFPB, 2008.
FLEURI, Reinaldo Matias. Interculturalidade, identidade e decolonialidade: desafios políticos e educacionais. Série-Estudos. Campo Grande, MS, n. 37, p. 89-106. 2014
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GOMES, Nilma Lino. Intelectuais Negros e Produção do Conhecimento: algumas reflexões sobre a realidade brasileira. In: MENESES, Maria Paula; SANTOS, Boaventura de Sousa. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.
______.O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 154 p. 2017.
HALL, Stuart Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.
NASCIMENTO, Abdias. Quilombismo: um conceito emergente do processo histórico-cultural da população afro-brasileira. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin (Org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, p. 197-218, 2009.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2013.
MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Petrópolis: Vozes, 1999.
QUIJANO, Aníbal: Colonialidade do poder e classificação social. In: MENESES, Maria Paula; SANTOS, Boaventura de Sousa. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.
REIS, Maurício de Novais; ANDRADE, Marcilea Freitas Ferraz de. O pensamento decolonial: análise, desafios e perspectivas. Revista Espaço Acadêmico.nº202.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
WALSH, Catherine (ED.). Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político epistémicas de refundar el Estado. Tabula Rasa. Bogotá - Colombia, No.9: 131-152, julio-diciembre 2008
______. Pedagogías Decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. tomo i. quito, ecuador: ediciones abya-yala, p. 553 2013.