ELEMENT CONSTITUTING THE PEDAGOGICAL IN AN EDUCATIONAL INSTITUTION:
dialogue as mediation with the world of life
Keywords:
Learning, Dialogue, MediationAbstract
This work had as object of study the dialogue as a constituent element of the pedagogical doing, in a classroom of Elementary School, of a Teaching Institution in the city of Bananeiras-PB. Our objective was to understand how the dialogue bases the pedagogical making in one of the educational spaces of the school. In the qualitative research, we used as research instruments the semistructure interview and participant observation. The subjects were the manager, the pedagogical coordinator and an educator. The constructed data were analyzed from the categories 'dialogue' and 'pedagogical do'. We find that doing is characterized as a creative activity that transforms the educational practice through learning focused on the learner and their real life experience.
References
CHAUÍ, M. A nervura do real, Imanência e Liberdade em Espinosa. V.2. São Paulo:
Companhia das Letras, 2016.
___________. Espinosa, uma filosofia da liberdade. 2ª ed. São Paulo: Moderna, 1995.
DELEUZE, G. Espinosa: filosofia prática. São Paulo: Escuta, 2002.
ESPINOZA, B. Ética. Tradução: Tomaz Tadeu. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
FLICK, U. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREINET, C. As técnicas Freinet da Escola Moderna. Lisboa: Editorial Estampa. Colecção Técnicas de Educação, 1977.
FREIRE, P. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho D’água, 1995b.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
JAEGER, W. Paidéia. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
KOSIK, K. 1976. Dialética do concreto. 2ª ed., São Paulo: Paz e Terra, 1976.
MELLO, R. R.; BRAGA, F. M.; GABASSA, V. Comunidades de aprendizagem: outra escola é possível. São Carlo: EdUFSCar, 2014.
OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. 4. ed. São Paulo: Scipione, 1997.
PIAGET, J. Seis estudos de Psicologia. Trad. Maria A.M. D’Amorim; Paulo S.L. Silva. Rio de Janeiro: Forense, 2006.
VYGOTSKY, L. S. A formação social na mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2007.