DESIGNS OF A PEDAGOGICAL TEAM ABOUT HEALTH EDUCATION IN THE SCHOOL ENVIRONMENT

Authors

  • Edith Almeida Pinto Universidade Franciscana
  • Ricardo Aymay Gonçalves Universidade Franciscana
  • Renata Saraiva Guedes Faculdade UNINASSAU
  • Ana Lúcia Saccol Universidade Franciscana
  • Juliana Silveira Colomé Universidade Franciscana

Keywords:

Health Education; Health Promotion; School Health Services; Interprofessional Education.

Abstract

The aim of the study was to analyze the conceptions of a pedagogical team in relation to health education actions developed from the integration of teaching, research and extension actions. It is an exploratory-descriptive study, action research type, of qualitative approach. This research took place at an elementary school, in the state of Rio Grande do Sul. Participated in the study, 8 (eight) members of the school's pedagogical team. Data were collected by conducting press conferences that were held in four meetings lasting approximately one hour, on school grounds. With the school's attachment to the PSE, as well as, the implementation of actions for students, having a positive impact on health, education and quality of life of students.  The results showed that health actions in the school scenario occurred in an integrated and resolutive manner. The integration of the pedagogical team allowed the design of strategies, the construction of a relationship of trust with the team and the children and also a link with the municipal health department through the PSE. Nevertheless, There is a need for continuity of actions and identification of new demands so that the partnership with the municipal management is strengthened and the studied scenario can be contemplated with coping strategies for the identified needs.

Author Biographies

Edith Almeida Pinto, Universidade Franciscana

Enfermeira. Mestre em Ciências da Saúde e da Vida da Universidade Franciscana (UFN).

Ricardo Aymay Gonçalves, Universidade Franciscana

Biólogo. Mestrando em Ciências da Saúde e da Vida da Universidade Franciscana.

Renata Saraiva Guedes, Faculdade UNINASSAU

Odontóloga. Doutora em Odontologia. Docente da Faculdade Maurício de Nassau (UNINASSAU).

Ana Lúcia Saccol, Universidade Franciscana

Nutricionista. Doutora em Nutrição. Docente da Universidade Franciscana (UFN).

Juliana Silveira Colomé, Universidade Franciscana

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente da Universidade Franciscana (UFN).

References

[1] FALKENBERG, M. B. et al. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, v.19, n.3, p.847–852, 2014.
[2] BRASIL. Ministério da saúde. Caderno do gestor do PSE/Ministério da saúde, Ministério da Educação. – Brasília: Ministério da Saúde, p.68, 2015.
[3] JUNIOR, A. J. S. School health program: Limits and intersectoral possibilities. Interface: Communication, Health, Education, v.18, n.51, p.797–799, 2014.
[4] BRASIL. Ministério da saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Passo a passo do Programa Saúde na Escola: tecendo caminhos da intersetorialidade. Instrutivo PSE. - Brasília: Ministério da Saúde, 2011.
[5] COUTO, A. K. et al. O ambiente escolar e as ações de promoção da saúde. Revista do Departamento de Educação Física e Saúde e do Mestrado em Promoção da Saúde da Universidade de Santa Cruz do Sul/Unisc - Santa Cruz o Sul, v.17, n.4 (Suplemento 1), 2016.
[6] BRASIL. Ministério da saúde. Caderno do gestor do PSE/Ministério da saúde, Ministério da Educação. – Brasília: Ministério da Saúde, p.27, 2015.
[7] STYRON, R. Interdisciplinary Education: A Reflection of the Real World. Systemics, Cybernetics and Informatics, v.11, n.9, p.47–52, 2013.
[8] POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
[9] MINAYO, M.C.S. O Desafio do Conhecimento. Pesquisa Qualitativa em Saúde. 14ª edição. Hucitec-Abrasco. São Paulo-Rio de Janeiro, 2014.
[10] COUTO, Analie Nunes et al. O ambiente escolar e as ações de promoção da saúde. Cinergis, Santa Cruz do Sul, v. 17, out. 2016. ISSN 2177-4005. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/index.php/cinergis/article/viewFile/8150/5362>. Acesso em: 15 jul. 2019. doi:http://dx.doi.org/10.17058/cinergis.v17i0.8150.
[11] BRASIL. Ministério da saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Passo a passo do Programa Saúde na Escola: tecendo caminhos da intersetorialidade. Instrutivo PSE. Brasília: Ministério da Saúde, p.7, 2011.
[12] FARIA F. H. P.; AGUIAR A. C.; MOURA A. T. M. S.; SOUZA L.M.B.M. Percepções de profissionais de saúde da família e de educação sobre a Promoção da Saúde no ambiente escolar. Revista de APS, v.16, n.2, p. 158-64, 2013.
[13] MEDEIROS, A. B. et al. A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais.Revista Faculdade Montes Belos, v.4, n.1, set. 2011.
[14] VERDELONE, T. H.; CAMPBELL, G.; ALEXANDRINO, C. R. Trabalhando educação ambiental com turmas do ensino fundamental I. Brazilian Journal of Development, v.5, n.6, p.4675–4687, 2018.
[15] COELHO J. P. S. L. Ensino de primeiros socorros nas escolas e sua eficácia. Revista Científica do ITPAC, Araguaína, v.8, n.1, Pub.7, Janeiro 2015.

Published

2021-06-27

How to Cite

Almeida Pinto, E., Aymay Gonçalves, R., Saraiva Guedes, R. ., Saccol, A. L., & Silveira Colomé, J. (2021). DESIGNS OF A PEDAGOGICAL TEAM ABOUT HEALTH EDUCATION IN THE SCHOOL ENVIRONMENT. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 6(2), 451–460. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3005

Issue

Section

Ciências da Saúde