SÍNDROME DE BURNOUT NOS CURSOS DE LETRAS DE UMA INSTITUIÇÃO PÚBLICA FEDERAL DA AMAZÔNIA OCIDENTAL
Keywords:
Burnout; Esgotamento profissionalEstresse; Docentes.Abstract
Several studies have shown that the vast majority of academic staff try to balance different tasks related to teaching, research, and administration. Burnout Syndrome (BS) is known as burnout generated by occupational activity and is directly linked to the work environment. Objective: to analyze whether or not there is Burnout Syndrome in teachers of the Degree in Letters - English, Portuguese and Spanish, at the Federal University of Acre (UFAC) Campus Floresta, in the city of Cruzeiro do Sul. Material and method: O The sample size calculation took into consideration the survey of all teachers who work in the courses of Letters - English, Letters - Portuguese and Spanish Letters, from UFAC, Campus Floresta. Therefore, the sample size was estimated in the total of 19 (n = 19) teachers. For data collection, the Maslach Burnout Inventory (MBI) questionnaire was used. Results and Discussion: In relation to the sample studied, we have that the dimensions of the syndrome assumed different characteristics, and presented high mean values for BRP, median for EE and low for DE. Thus discarding a possible development of Burnout in this population. Conclusion: The data collected in this study may provide a better understanding of the motivating factors of stressors and broaden the discussion about improvements and preventive measures regarding occupational diseases.
References
2. Helker K, Wosnitza M, Mansfield C, Eugster B. “I don’t have time to do any of the things I am responsible for” – University Teachers’ Sense of Responsibility for Teaching. Int J Teach Learn High Educ. 2018;30(2):207–22.
3. Oliveira A da SD, Pereira M de S, Lima LM de. Trabalho, produtivismo e adoecimento dos docentes nas universidades públicas brasileiras. Psicol Esc E Educ. dezembro de 2017;21(3):609–19.
4. Claumann GS, Maccari FE, Ribovski M, Pinto A de A, Felden ÉPG, Pelegrini A. Qualidade vida em acadêmicos ingressantes em cursos de Educação Física. J Phys Educ. 2017;28(1):1–11.
5. Anschau C, Stein DJ. Stress e qualidade de vida: um olhar sobre o professor. Saberes E Sabores Educ. 2016;(3):180–93.
6. Barbosa MLL, Quaresma da Silva DR, Oliveira-Menegotto LM de O, Lopes RS. Estresse ocupacional em docentes do ensino fundamental de uma escola no sul do Brasil: Uma análise a partir de uma perspectiva de gênero. Arq Analíticos Políticas Educ. 19 de junho de 2017;25(63):1–24.
7. Prado CEP do. Estresse ocupacional: causas e consequências. Rev Bras Med Trab. 2016;14(3):285–9.
8. Dias FS, Angélico AP. Síndrome de Burnout em trabalhadores do setor bancário: uma revisão de literatura. Temas Em Psicol. 2018;26(1):15–30.
9. Araújo VA, Freire JM, Oliveira MVM de. Síndrome de Burnout em professores das escolas públicas do município de Buenópolis, MG. Rev Atenção À Saúde. 2017;15(52):5–10.
10. Dalcin L, Carlotto MS. Síndrome de Burnout em professores no Brasil: considerações para uma agenda de pesquisa. Psicol Em Rev. 2017;23(2):745–70.
11. Dalcin L, Carlotto MS. Avaliação de efeito de uma intervenção para a Síndrome de Burnout em professores. Psicol Esc E Educ. 2018;22(1):141–50.
12. Raupp FM, Beuren I maria. Metodologia da Pesquisa Aplicável às Ciências Sociais. Atlas. 2006;(3):74–97.
13. Lima CF de, Oliveira JA de, Silva ÉS da, Emérito A de P. Avaliação Psicométrica do Maslach Burnout Inventory em profissionais da Enfermagem. II Encontro Gest Pessoas E Relações Trab. 2009;1–11.
14. Fascina LP, Hidaka KS, Guimarães CPA, Resende F, Mekler PL. Avaliação do Nível da Síndrome de Burnout Na Equipe De Enfermagem Da UTI-Adulto. XXXIII Encontro ANPAD. 2009;1–13.
15. Ferreira JB, Da Silva KR, Silva de Morais KC, Souza AS, De Almeida CP. SÍNDROME DE BURNOUT EM DOCENTES DE UMA INSTITUIÇÃO DE ENSINO SUPERIOR. Rev Pesqui Em Fisioter. 29 de maio de 2017;7(2):233.
16. Prado RL do, Bastianini ME, Zanelato Cavalleri M, Fogaça Rosa Ribeiro S, Gava Pizi EC, Avansini Marsicano J. Avaliação da síndrome de Burnout em professores universitários. Rev ABENO. 15 de setembro de 2017;17(3):21–9.
17. Nascimento DF de L, Cunha DR da, Mota EFC, Vasconcelos ES. Identificação preliminar da Síndrome de Burnout em professores do IF Goiano Campus Urutaí – GO. ENCICLOPÉDIA Biosf. 2012;8(15):2089–98.