SÍNDROME DE BURNOUT NOS CURSOS DE LETRAS DE UMA INSTITUIÇÃO PÚBLICA FEDERAL DA AMAZÔNIA OCIDENTAL

Authors

  • Kleyton Góes Passos Universidade Federal do Acre.
  • Maria Eduarda Marques da Silva Acadêmica Universidade Federal do Acre
  • Gercilene Silva de Jesus Universidade Federal do Acre
  • Gerson Scherrer Júnior Universidade Federal de São Paulo
  • Odete Teresinha Portela Universidade Federal de São Paulo
  • Angélica Gonçalves Silva Belasco Universidade Federal de São Paulo

Keywords:

Burnout; Esgotamento profissionalEstresse; Docentes.

Abstract

Several studies have shown that the vast majority of academic staff try to balance different tasks related to teaching, research, and administration. Burnout Syndrome (BS) is known as burnout generated by occupational activity and is directly linked to the work environment. Objective: to analyze whether or not there is Burnout Syndrome in teachers of the Degree in Letters - English, Portuguese and Spanish, at the Federal University of Acre (UFAC) Campus Floresta, in the city of Cruzeiro do Sul. Material and method: O The sample size calculation took into consideration the survey of all teachers who work in the courses of Letters - English, Letters - Portuguese and Spanish Letters, from UFAC, Campus Floresta. Therefore, the sample size was estimated in the total of 19 (n = 19) teachers. For data collection, the Maslach Burnout Inventory (MBI) questionnaire was used. Results and Discussion: In relation to the sample studied, we have that the dimensions of the syndrome assumed different characteristics, and presented high mean values ​​for BRP, median for EE and low for DE. Thus discarding a possible development of Burnout in this population. Conclusion: The data collected in this study may provide a better understanding of the motivating factors of stressors and broaden the discussion about improvements and preventive measures regarding occupational diseases.

Author Biographies

Kleyton Góes Passos, Universidade Federal do Acre.

Doutorando em Ciências - UNIFESP; Mestre em Políticas Públicas e Desenvolvimento Local; Especialista em Saúde Coletiva com Ênfase na ESF e Enfermagem do Trabalho; Bacharel em Enfermagem. Professor do Centro Multidisciplinar no Campus Floresta da Universidade Federal do Acre - UFAC; atualmente membro do Conselho Universitário da UFAC e do Núcleo Docente Estruturante do Curso Bacharelado em Enfermagem. Experiência em gestão administrativa na função de Secretário Municipal de Saúde; Direção Geral do Instituto Técnico Educacional do Acre e Coordenação de Curso Superior em Enfermagem.

Maria Eduarda Marques da Silva Acadêmica, Universidade Federal do Acre

Graduanda do curso de bacharelado em enfermagem, Universidade Federal do Acre – Campus floresta (UFAC – Campus floresta).

Gercilene Silva de Jesus, Universidade Federal do Acre

Graduanda do curso de bacharelado em enfermagem, Universidade Federal do Acre – Campus floresta (UFAC – Campus floresta).

Gerson Scherrer Júnior, Universidade Federal de São Paulo

Enfermeiro, Doutorando em Ciências, Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (EPE/UNIFESP).

Odete Teresinha Portela, Universidade Federal de São Paulo

Enfermeira, Doutora em Ciências, Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (EPE/UNIFESP).

Angélica Gonçalves Silva Belasco, Universidade Federal de São Paulo

Enfermeira, Pós Doutora em Ciências, Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (EPE/UNIFESP).

References

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Published

2021-06-27

How to Cite

Passos, K. G., Acadêmica, M. E. M. da S., Gercilene Silva de Jesus, Gerson Scherrer Júnior, Odete Teresinha Portela, & Angélica Gonçalves Silva Belasco. (2021). SÍNDROME DE BURNOUT NOS CURSOS DE LETRAS DE UMA INSTITUIÇÃO PÚBLICA FEDERAL DA AMAZÔNIA OCIDENTAL. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 6(2), 414–424. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/2958

Issue

Section

Ciências da Saúde

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