SOLID PLANNING: APPLICATION AS A LOW COST PEDAGOGICAL INTERVENTION ACTIVITY FOR TEACHING GEOMETRIC CONCEPTS FOR STUDENTS IN A ELEMENTARY SCHOOL IN THE WEST OF PARÁ

Authors

  • Agmar José de Jesus Silva Universidade Federal do Rio de Janeiro http://orcid.org/0000-0002-8604-173X
  • Benara Modesto de Sousa Federal University of Amazonas
  • Ademir José de Jesus Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

Keywords:

Teaching-learning, Mathematics education, Geometric solids, Differentiated classes

Abstract

This article reports a low cost pedagogical intervention that involved the implementation of a geometric solids planning activity, applied in the classroom of the a 7th grade class of the elementary school at Municipal School Wilde Dias da Fonseca, located in the municipality of Santarém/PA, in the west region of State of Pará. The objective of this study was to show the importance of differentiated classes in Mathematics, as a support to the teacher and aiming to consolidate an alternative proposal to contribute to the group teaching-learning process. The methodology adopted was Case Study with Research-Action, being the reality-object of the activity developed the dynamics of the teaching-learning process in the class in question. Additionally, this work also makes a brief theoretical approach about of the different methodologies and the study of solids. In the application of this activity, it was observed that students understood more easily and interacted with it working, highlighting the positive aspect of the proposal. Moreover, it was noticed that the use of the proposal became the teaching-learning process of mathematics more gradable in the classroom, so that the activities were decentralized. Thus, the students took over a more central role, while the teacher become predominantly the mediator of knowledge.

Author Biographies

Agmar José de Jesus Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Químico, Bacharel e Licenciado. Doutor em Ciências (Polímeros) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (Coppe/UFRJ). Atua principalmente nas áreas de Extensão Universitária em Ciências, Ensino de Ciências e Química, Química, e Ciências e Engenharia de Materiais, com ênfase em materiais não metálicos (polímeros).

Benara Modesto de Sousa, Federal University of Amazonas

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA). Especialista em Educação Matemática pela Escola Superior Aberta do Brasil (ESAB). Atualmente é Técnica em Assuntos Educacionais na Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino Aprendizagem de Matemática; Formação de Professores.

Ademir José de Jesus Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

Possui graduação de Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Góias pela (UEG) e Especialização em Docência do Ensino Superior pela Faculdade Brasileira de Educaçaõ e Cultura (FABEC). Atualmente é servidor público no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT). 

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Published

2021-06-27

How to Cite

Silva, A. J. de J., Sousa, B. M. de, & Silva, A. J. de J. (2021). SOLID PLANNING: APPLICATION AS A LOW COST PEDAGOGICAL INTERVENTION ACTIVITY FOR TEACHING GEOMETRIC CONCEPTS FOR STUDENTS IN A ELEMENTARY SCHOOL IN THE WEST OF PARÁ. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, 6(2), 168–189. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/2798

Issue

Section

Artigos Originais Ciências Exatas e da Terra