PSYCHOMOTOR PROFILE AND LEARNING DIFFICULTIES IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS OF LABREA/AM, BRAZIL
Resumo
Introduction: The aim of this study was to verify the psychomotor performance of primary students with low school performance in the city of Labrea, state of Amazonas, Brazil. Methodology: Descriptive and transversal study. The sample consisted of 30 students - 17 boys and 13 girls (6 to 8 y/o), enrolled in the 1st (first) primary school year of Santo Agostinho State school. The students were selected intentionally: students with a low school performance among all the students of the 1st primary school year. For tracing the psychomotor profile, the Psychomotor Test Battery (BPM) proposed by Fonseca was used. A simple descriptive statistical analysis was used, with means and standard deviations. All analyzes observed the significance level of 5% (p≤0.05). Results: The results showed that all the 7 variables the protocol analyzes presented averages below 3 in a scale from 1 to 4, which suggests slight learning difficulties, with emphasis on the variables lateralization, body notion and fine coordination, which showed the highest deficiencies. With respect to the psychomotor profile of the sample, it was observed that 14 children (46.66%) presented Slight Psychomotor Difficulties profile, which also denotes difficulties in the learning process. Final Considerations: The psychomotor difficulties presented in this study suggest that they may interfere in the intellectual learning process of the sample as a whole. Therefore, it’s recommended that such diagnoses be carried out as early as possible, so that adequate professional interventions are proposed in order to lower the onset of more difficulties in the future.
Key-words: Primary School, Motor Development, Psychomotor Performance, Learning Difficulties.
Referências
FAVERO, M.T.M; CALSA, G.C. Intervenção psicomotora em crianças com dificuldades de aprendizagem. Universidade Estadual de Maringá, 2012. Disponível em <http://www.ppe.uem.br/publicacoes/seminario_ppe_2012/trabalhos/co_02/027.pdf>, [acesso 6 de fev 2018].
FURTADO, V.Q. Relação entre Desempenho Psicomotor e aprendizagem da Leitura e Escrita. (Dissertação) Mestrado em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas (Campinas), 1998.
CRUZ, V. Dificuldades de aprendizagem: Fundamentos. Porto: Porto Editora, 1999.
TEIXEIRA, Y.S.A. O enfrentamento da medicalização pelo trabalho pedagógico. (Dissertação) Mestrado em Ciências Médicas – Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Estadual de Campinas (Campinas), 2008.
CARVALHO, M.C; CIASCA, S.M; RODRIGUES, S.D. Há relação entre desenvolvimento psicomotor e dificuldade de aprendizagem? Estudo comparativo de crianças com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade, dificuldade escolar e transtorno de aprendizagem. Rev Psicopedagogia, v. 32(99), p. 293-301, 2015.
CORREIA, L.M. Dificuldades de Aprendizagem: Contributos para a Clarificação e Unificação de Conceitos. Braga: Associação dos Psicólogos Portugueses, 1991.
FAVERO, M.T.M. Desenvolvimento psicomotor e aprendizagem da escrita. (Dissertação) Mestrado em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Maringá (Maringá), 2004.
SILVA, T.N.; NAVARRO, E.C. Problemas de Aprendizagens Pscicomotoras. Rev. Eletrônica UNIVAR, n. 7, p. 49-52, 2012.
AMARO, K.N.; JATOBÁ, L; MAURILIA, A.P; ROSA NETO, F. Desenvolvimento motor em escolares com dificuldades na aprendizagem. Mov. Percepção, v. 11(16), p. 39-47, 2010.
CASTILHA, F.A. Aspectos Pedagógicos da Capoeira. Passo Fundo: Méritos, 2012.
LE BOULCH, J. Desenvolvimento Psicomotor: do Nascimento até os Seis Anos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1982.
REZENDE, J.C.G.; GORLA, J.I;ARAÚJO, P.F.; CARMINATO, R.A. Bateria psicomotora de Fonseca: uma análise com o portador de deficiência mental. EF Deportes, n.62, 2003. Disponível em <http://www.efdeportes.com/efd62/fonseca.htm>, [acesso 6 de fev 2018].
MEDINA, J., ROSA, G.K.B., MARQUES, I. Desenvolvimento da organização temporal de crianças com dificuldades de aprendizagem. Revista da Educação Física/ UEM, 17(1), p. 107- 116, 2006.
OLIVEIRA, G.C. Psicomotricidade: Um Estudo em Escolares com Dificuldades em Leitura e Escrita. (Tese), Doutorado em Educação – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas (Campinas), 1992.
SISTO, F.; FINI, L.; OLIVEIRA, G.; SOUZA, M.; BRENELLI, R. Matemática e alfabetização: mecanismos psicológicos subjacentes. Pró-posições, v.2 (14), p. 49-59, 1994.
CRUZ, V. Dificuldades de aprendizagem. Fundamentos. Porto: Porto Editora, 1999.
THOMAS, J.R; NELSON, J.K. Métodos de Pesquisa em Atividade Física. Tradução: Ricardo Petersen et al. 3º ed. Porto Alegre: Artmed, 2002.
FONSECA, V. Manual de Observação Psicomotora, Significação Psiconeurológica dos Fatores Psicomotores. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
CUNHA, M.F.C. Desenvolvimento psicomotor e cognitivo: influência na alfabetização de criança de baixa renda. (Tese), Doutorado em Psicologia - Instituto de Psicologia da USP (São Paulo), 1990.
FAVERO, M.T.M, CALSA, G.C. As razões do corpo: psicomotricidade e disgrafia. I Encontro Paranaense de Psicopedagogia – ABPppr, 2003. Disponível em <https://www.unitins.br/bibliotecamidia/files/documento/bm_634045385567921250a13favero03.pdf>, [acesso 6 de fev 2018].
MOREIRA, R.; FONSECA, V.; DINIZ, A. Proficiência motora em crianças normais e com dificuldade de Aprendizagem: estudo comparativo e correlacional com base no teste de proficiência motora de Bruininks-Oseretsky. Revista da Educação Física/UEM, v. 11(1), p. 11-26, 2000.
KEPHART, N.C. El alumno retrasado. Barcelona: Editorial Luis Miracle, 1960.
MENDES, N.; FONSECA, V. Escola, Escola, Quem és tu? Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.
SANCHES, S.O., GUERRA, L.A., LUFT, C.B.; ANDRADE, A. Perfil Psicomotor associado à aprendizagem escolar. EF Deportes, 2004. Disponível em http://www.efdeportes.com/efd79/psicom.htm, [acesso 6 de fev 2018].